The aim of this study
was to examine the pre-service teachers’pedagogical content knowledge
concerning the concept of variable to examine students’ understanding of the
knowledge and training presentations in the context of data components. It was
designed in terms of qualitative research approach and the case study method was used in the study. The participants of
this study consisted of 72
seventh grade students and 63 pre-service mathematics teachers. As the data collection tool of the study, the
form which consists of open-ended
questions of Soylu’s (2008) work was used.
In the analysis of data, the descriptive analysis
technique was used. At the end of the
study, results showed that pre-service mathematics teachers’ pedagogical
content knowledge from the understanding of students’ information was at the
average level. Teaching strategies information (teaching presentation
information) was not on the level that expected
Bu
çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının değişken kavramına yönelik pedagojik
alan bilgilerini, öğrencilerin anlamalarını bilme ve öğretim sunumlar bilgileri
bileşenleri bağlamında incelemektir. Nitel yaklaşımı esas alan bu çalışmada,
durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını Türkiye’de
yer alan iki ortaokulda öğrenim gören 72 yedinci sınıf öğrencisi ile bir üniversitenin
İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programında öğrenim gören 63 matematik
öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Bu
bağlamda, çalışmada veri toplama aracı olarak Soylu (2008) çalışmasında yer
alan açık uçlu sorulardan oluşan form kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise,
betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Çalışma sonunda, matematik öğretmeni
adaylarının değişken kavramı ile ilgili öğrenci hatalarını belirlemeye yönelik
öğrencilerin anlamalarını bilme bilgilerinin orta düzeyde oldukları, fakat öğrenci
hatalarının düzeltilmesine yönelik öğretim sunumlar bilgilerinin istenilen
düzeyde olmadığı ortaya çıkmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 1, 2016 |
Submission Date | September 3, 2013 |
Acceptance Date | July 29, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 39 Issue: 39 |