The main purpose of this study was to examine direct and indirect relationships among
person-environment fit, academic satisfaction, procrastination and academic
achievement. The sample consisted of 338 undergraduate students who enrolled
summer course in Faculty of Education in Pamukkale University. Participants’ age ranged 19 and 27. Academic Fit
Scale, Aitken Procrastination Inventory, Academic Satisfaction Scale and
Personal Information Sheet were used to gather data. Results noticed that
procrastination was negatively related to academic fit, academic satisfaction
and academic achievement. The structural equation model analyses showed that
academic satisfaction had full mediation role in relation academic fit,
procrastination and academic achievement. Implication of these finding was
discussed in terms of educators and psychological counselors.
Person-environment fit academic fit academic satisfaction procrastination and academic achievement
Bu çalışmanın amacı; birey-çevre uyumu,
erteleme eğilimi, akademik doyum ve akademik başarı arasındaki doğrudan ve
dolaylı ilişkileri incelemektir. Çalışmaya Pamukkale
Üniversitesi, Eğitim Fakültesi’nin Yaz dönemi derslerine kayıt yaptıran, farklı
bölümlerde öğrenim gören, yaşları 19 ile 27 arasında değişen, toplam 338
öğrenci katılmıştır. Çalışmada veri toplamak amacıyla kişisel bilgi formuyla
birlikte, Aitken Erteleme Eğilimi Ölçeği, Akademik Uyum Ölçeği ve Akademik
Doyum Ölçeği kullanılmıştır. Analiz sonuçları erteleme eğilimi, akademik uyum,
akademik doyum ve akademik başarı arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler
olduğunu göstermiştir. Yapısal eşitlik modeli analizleri, akademik doyumun;
akademik uyum, erteleme eğilimi ve akademik başarı ilişkisinde tam aracılık
rolü üstlendiğini göstermiştir. Bulgular eğitimciler ve psikolojik danışmanlar
açısından ele alınıp tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2016 |
Submission Date | December 16, 2014 |
Acceptance Date | December 19, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 39 Issue: 39 |