This study aims to identify teachers’ view
points on how and for which aims the current events could be used to teach topics
related to economy and sustainable development in social studies. One of the
educational approaches adopted in the current social studies curriculum, socialstudies
as social sciences, foresees the development of students’ understanding and comprehension
of social sciences by means of introducing them a combined and integrated version
of knowledge selected from the contents of various social science disciplines.
Economy is one of those social sciences. In order to develop students’ awareness
and sensitivity of economical dimensions of their daily lives, the curriculum aims
to teach particular topics, including those on sustainable development. Social studies
education proposes to provide students with the awareness and sensitivity towards
the events occurring in their immediate environments by utilising current events.
Adapting a qualitativeapproach, this study utilises a semi-structured interview
protocol to reveal teachers’ experiences and viewpoints. The study group is formed
from 13 social studies teachers working in various public middle schools in
Aydın and Uşak provinces. The findings reveal that social studies teachers give
importance to topics on economy and sustainable development and try to utilise current
events in their teaching practices. They also suggest that the place of the mentioned
topics in the curriculum should be broadened.
Social studies teaching Economy and sustainable development Current events Teacher’s wiewpoints
Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler
dersinde ekonomi ve sürdürülebilir kalkınma ile ilgili konuların öğretiminde
güncel olayların hangi amaçlarla ve nasıl kullanılabileceğine ilişkin öğretmen
görüşlerini belirlemektir. Sosyal bilgiler öğretim programının içeriği çeşitli
disiplinlerden oluşmaktadır. Programa dâhil edilen disiplinlerden biri de
ekonomidir. Ekonomi aracılığıyla öğrencilerde öğrencilerin günlük yaşamlarıyla
doğrudan ve yakından ilgilendiren çeşitli kavram ve durumlar hakkında bilgiler
verilerek farkındalık ve duyarlılık oluşturulması hedeflenmiştir. Sosyal
bilgiler dersinin bir başka amacı da derste güncel olaylardan faydalanarak
öğrencilerin toplumda ve dünyada olan biten olaylarla ilgili farkındalık edinmelerini
sağlamaktır. Nitel araştırma yaklaşımına göre tasarlanan bu çalışmada Uşak ve
Aydın illerindeki çeşitli ortaokullarda görev yapan 13 gönüllü sosyal bilgiler
öğretmeni ile görüşülmüştür. Çalışma bulguları öğretmenlerin ekonomi ve
sürdürülebilir kalkınma konularının öğretiminde güncel olaylardan yararlanmaya
önem verdiğini, bu bağlamda güncel olayları en çok ithalat ve ihracat ile madenler
konularını işlerken kullandığını göstermektedir. Katılımcılar ayrıca güncel
olaylardan öğrenilenleri gerçek yaşamla ilişkilendirme amacıyla yararlandıklarını
belirtmişlerdir. Öğretmenler ekonomi ve sürdürülebilir kalkınma ilgili konulara
daha fazla yer ayrılması, farklı bölgelerdeki ekonomik faaliyetlere değinilmesi
ve öğrencilere girişimcilik eğitimi verilmesi gibi önerilerde bulunmuşlardır.
Sosyal bilgiler öğretimi Ekonomi ve sürdürülebilir kalkınma Güncel olaylar Öğretmen görüşleri
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Submission Date | June 8, 2016 |
Acceptance Date | December 30, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 41 Issue: 41 |