Within this study, it is aimed to reanalyze
the qualitative studies dealing with the form and process of appointment of
school heads in Turkey in a systematic manner by means of meta-synthesis; and
to reveal suggestions for new models to be developed. In this paper, using one
of the qualitative research methods, meta synthesis, the studies suitable for
the main motivation of us have been reached by searching the appropriate
databases such TÜBİTAK ULAKBİM Social and Humanities Database, YÖK National
Thesis Center, Google Academic, ERIC, EbscoHost databases. 81 studies related
to the study topic were identified through these databases. Each of these
papers was assessed within the inclusion and exclusion criteria that were
appropriately identified for the purpose of the study, and 15 qualitative
studies were considered as the data source of the study. An in-depth
examination and the reinterpretation of these determined studies on subject
matter revealed five themes and related sub-themes: merit, political influence,
evaluation, possible effects and professionalism. Within meta-synthesis, issues
of acceptance of school leadership as a profession, determination of
qualification areas and topics, a liaison-based evaluation system and
alternative evaluation methods, the reflections of a process free of political
influence and finally the absence of a qualified system on individuals and
school organizations are revealed.
School head Selecting school managers Headteacher Delegation of headteachers Meta-synthesis
Bu çalışmada, Türkiye’de okul yöneticilerinin görevlendirme biçimi ve sürecini konu edinen nitel çalışmaları sistematik bir şekilde yeniden inceleyerek meta sentez yapılması; uygulayıcılara ve geliştirilecek yeni modellere yönelik öneriler geliştirilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan meta sentez yoluyla gerçekleştirilen bu çalışmada, amaca uygun araştırmalara TÜBİTAK ULAKBİM Sosyal ve Beşeri Bilimler Veri Tabanı, YÖK Ulusal Tez Merkezi, Google Akademik, ERIC, EbscoHost veri tabanları taranarak ulaşılmıştır. Bu veri tabanlarından çalışma konusu ile ilgili 81 araştırma belirlenmiştir. Bu araştırmaların her biri, araştırmanın amacına uygun olarak belirlenen dahil etme ve hariç tutma kriterleri çerçevesinde değerlendirilmiş ve 15 nitel çalışma, araştırmanın veri kaynağı olarak kabul edilmiştir. Araştırmalardan elde edilen bulguların derinlemesine incelenmesi ve yeniden yorumlanması sonucunda liyakat, politik etki, ölçme ve değerlendirme, olası etkiler ve meslekleşme şeklinde beş tema ve ilgili alt temalar ortaya çıkarılmıştır. Meta sentez kapsamında okul yöneticiliğinin bir meslek olarak kabul edilmesi, yeterlik alanlarının ve konularının belirlenmesi, liyakate dayalı bir ölçme sistemi ve alternatif değerlendirme yöntemleri, politize edilmemiş bir süreç ve son olarak nitelikli bir sistemin olmayışının bireyler ve okul örgütleri üzerindeki yansımaları konuları öne çıkmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2018 |
Submission Date | March 27, 2018 |
Acceptance Date | April 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 44 Issue: 44 |