Bu
araştırmanın temel amacı, ortaokul 7. sınıf görsel sanat çalışmalarına bellek
eğitimi yönteminin etkisi olup olmadığı varsa hangi açılardan etki ettiğini
ortaya koymaktır. Çalışma örneklemi İzmir ilinde bulunan iki farklı devlet
okulunda, ortaokul 7. sınıf görsel sanatlar dersi alan 33 öğrenciden
oluşmaktadır. Uygulama konusu, endemik olan altı farklı bitki ile
sınırlandırılmıştır. Araştırmada, yayınlanmış bir ölçekten geliştirilen Resim
Değerlendirme Rubriği kullanılmıştır. Geliştirilen ölçeğin faktör analizlerine
uygunluğunu sınamak için “Kaiser-Mayer-Olkin (KMO)” ve “Barlett testi”
yapılmıştır. Yapı geçerliğini kontrol etmek için “Açımlayıcı Faktör Analizi
(AFA)” ve “Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA)” uygulanmıştır. Araştırma tek
gruplu öntest-sontest modeldedir. Uygulama, haftada iki saat olmak üzere
öntest-sontest uygulamalarıyla birlikte toplam 8 saat sürmüştür. Verilerin
analizinde “Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi” kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda, öğrencilerin resimlerindeki stereotip yani şablon/klişe biçim
ifadesinde ve bitki çeşitliliğinde anlamlı bir fark ortaya çıkmış olup, bellek
eğitimi yönteminin bu iki kriter açısından etkili olduğu gözlemlenmiştir.
Bellek eğitimi stereotip çizim şablon/klişe resim görsel sanatlar eğitimi disiplinlerarası eğitim
The main aim of this research is to show whether the memory training method has an effect on the secondary school 7th grade visual art works or not, and to reveal in which aspects it affects if it has any effect. The study sample consists of 33 students from two different state schools in Izmir who take the secondary school 7th grade visual art works course. The research is limited to six different endemic plants. In the study, the Artwork Assessment Rubric was used, which was developed from a published scale. "Kaiser-Mayer-Olkin (KMO)" and "Barlett test" were conducted to test the suitability of the developed scale for factor analyses. In order to control the construct validity, "Exploratory Factor Analysis (EFA)” and "Confirmatory Factor Analysis (CFA)” were applied. The study is a single-group pretest-posttest model. The study lasted for 8 hours in total -two hours per week- including pretest-posttest application. The "Wilcoxon Signed Ranks Test" was used for the analysis of the data. As a result of the research, the use of the memory training method was effective in terms of breaking stereotypes, i.e. template/schema form expressions, and enriching the plant diversity used in students’ paintings, which revealed a statistically significant difference regarding these criteria.
Memory training stereotype drawing stereotype painting visual arts education interdisciplinary education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2018 |
Submission Date | December 27, 2017 |
Acceptance Date | February 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 44 Issue: 44 |