Despite the fact that mathematics education is very important in all countries, many students think that mathematics is consisted of rules, formulas, symbols and signs. The use of history of mathematics is suggested by many researchers to change this belief in students. As textbooks are primary resources for students to gain information on the history of mathematics, the aim of this study is to determine the content and use of the mathematical history items contained in the secondary school mathematics textbooks used in 2016-2017. For this purpose, the textbooks are examined by three experts and the obtained data are analyzed and classified. Although the number of mathematical history items used in textbooks published by is high than the ones in private publishing companies, it is revealed that there are a few mathematical historical items per book. Also, it has been determined that these items are piled up in certain learning areas. As the way of developing technology and information is getting faster, more internet based mathematical history information should be given in the textbooks, and total items should be increased.
Matematik
eğitimine verilen öneme rağmen, birçok öğrenci matematiğin kurallardan,
formüllerden, anlaşılamayan sembol ve işaretlerden oluştuğunu düşünmektedir.
Öğrencilerde var olan bu düşünceyi değiştirmek amacıyla birçok araştırmacı
tarafından öne sürülen görüşlerden biri de matematik eğitiminde matematik
tarihini kullanmak olmuştur. Öğrencilerin matematik tarihi ile ilgili bilgilere
ulaşmasının en kolay yolunun sahip oldukları ders kitapları olduğu
düşünüldüğünde bu çalışmanın amacı, 2016-2017 yılında kullanılan ortaokul
matematik ders kitaplarının içerdiği matematik tarihi ögelerinin içeriklerinin
ve kullanım yollarının belirlenmesidir. Bu amaçla, okutulan ders kitapları, üç
uzman tarafından incelenerek, elde edilen veriler analiz edilmiş ve tablolar
halinde sınıflandırılarak gösterilmiştir. Çalışmanın sonucunda, MEB
yayınlarında kullanılan matematik tarihi ögelerinin özel yayınlarda
kullanılanlardan daha fazla olmasına rağmen, kitap başına düşen matematik
tarihi öge sayısının, oldukça az olduğu görülmektedir. Kullanılan matematik
tarihi ögelerinin de belli öğrenme alanlarında yığıldığı belirlenmiştir.
Gelişen teknoloji ve bilgiye ulaşım yollarının arttığı çağımızda, internet kaynaklı
matematik tarihi bilgilerine ders kitaplarında daha fazla yer verilmesi, ders
kitaplarında kullanılan matematik tarihi öge sayısının artması çalışmanın
sonucu olarak önerilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 3, 2019 |
Submission Date | June 13, 2018 |
Acceptance Date | September 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 45 Issue: 45 |