Mesleki Gelişim Programının Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sınıf İçi Performansına Etkisi: Bilimin Doğası Öğretimi
Year 2019,
Volume: 46 Issue: 46, 307 - 327, 22.05.2019
Gizem Tekin
,
Nihal Doğan
,
Serhat İrez
,
Yalçın Yalaki
,
Gültekin Çakmakçı
Abstract
Bu çalışmada, fen
bilimleri öğretmenlerinin bilimin doğasının öğretilmesi konusundaki, pedagojik
alan bilgilerine, uzun süreli mesleki gelişim programının etkisi
araştırılmıştır. Bu doğrultuda, bir yıl süreyle bilimin doğasının öğrenimi ve
öğretimi hakkında fen bilgisi öğretmenlerine eğitim verilmiştir. Ayrıca bilimin
doğasının öğretimiyle ilgili öğretim materyalleri geliştirilmiş ve projeye
katılan öğretmenlerin sınıf içi uygulamaları süreç boyunca desteklenmiştir.
Çalışmada verileri, güz ve bahar olmak üzere iki sömestr süresince fen
bilimleri öğretmenlerinin bu öğretim materyallerini kullanımı sırasında sınıf
içi uygulamalarının video kaydına alınmasıyla elde edilmiştir. Video
kayıtlarının analizinde Herman, Clough ve Olson tarafından geliştirilen ve
küçük değişikliklerle adapte edilen Bilimin Doğası Sınıf Gözlemi ve Ürün Ölçeği
(Nature of Science Classroom Observation and Artifact Protocol, NOS-COP)
kullanılmıştır. NOS-COP doğrultusunda analiz edilen veriler nitel veri analizi
paket programıyla modeller üzerinde gösterilmiştir. Araştırmanın sonucunda,
uygulanan uzun süreli mesleki gelişim programına katılan fen bilimleri
öğretmenlerinin sınıf içi uygulamalarında bilimin doğasının öğretimiyle ilgili
pedagojik alan bilgilerinin süreç içerisinde olumlu yönde değiştiği tespit
edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin bilimin doğası görüşleriyle sınıf içi
uygulamaya transfer etme düzeyleri arasındaki ilişkinin tutarlı olmadığı ve bu
konuda sınıf içi uygulamalarında bazı önemli problemlerin olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
References
- Abd-El- Khalick F. ; Lederman N. G. (2000) ; The Influence of History of Science Courses on Students' Views ofNature of Science,The Influence of History of Science Courses on Students' Views of Nature of Science (Sf.1059-1063).
- Abd-El-Khalick F. , ; Bell R. L. ; ve Lederman N. G. (1997) ;The Nature Of Science and Instructional Practice: Making the unnaturel naturelJohn Wiley & Sons, Inc.
- Abd-El-Khalick F. ; BouJaoude S. (1997) ; An Exploratory Study Of The Knowledge Base For Science Teaching,Journal of Research ın Scıence Teaching, (Sf. 673-699).
- Abd-El-Khalick F. ; Lederman N. G. (2000); Improving Science teachers’conceptions of NOSAkerson V. L. ; Abd-El-Khalick F, ; Lederman N. G. (1999) ;The Influence of Explicit Nature of Science and Argumentation Instruction on Preservice Primary Teachers’ Views of Nature of Science
- Akerson V. L.;Hanuscın D.L.(2007); Teaching nature of science through inquiry: Results of a 3‐year professional development program
- Akerson, Valerie L.; Hanson, Deborah L.; ve Cullen ,Theresa A.(2007); The Influence of Guided Inquiry and Explicit Instruction on K–6 Teachers’ Views of Nature of Science, Journal of Science teacher education (sf.755-765).
- Dewey ,J.(1910). Science as subject matter and as method, Science,31(787),121-127.
- Doğan N ,Çakıroğlu J, Bilican K., ve Göngören Çavuş S.(2014), Bilimin Doğası ve Öğretimi, Ankara (Sf. 18-30).
- Dogan, N., Cakiroglu, J., Bilican, K., Cavus, S. (2013). What NOS teaching practices tell us : A case of two science teachers, Journal of Baltic Science Education, 12(4):424-439.
- Dogan, N, 2011. "What Went Wrong? Literature Students are more informed about the nature of science than science students", Education & Science, 36(159), 220-235.
- Dogan, N., Abd-El-Khalick, F. (2008). Turkish grade 10 students' and science teachers' conceptions of nature of science: A national study. Journal of Research in Science Teaching, 45(10), 1083–1112.
- Hanuscın D. L. ;Akerson V. L. (2011), Pedagogical content knowledge for teaching concepts of the nature of science.
- Herman B. C. ; Clough P. M. and Olson J. K. (2013) Teachers’ Nature of Science Implementation Practices 2–5 Years After Having Completed an Intensive Science Education Program,Science Teacher EducationDOI 10.1002/sce.21048.
- Kim S. B. ; Ko K. Eun. ; Lederman N. G.; Lederman J. S. (2005) ; A Developmental Continuum of Pedagogical Content Knowledge for Nature of Science Instruction.
- Korthagen, F. (2017) Inconvenient truths about teacher learning: towards professional development 3.0, Teachers and Teaching, 23(4), 387-405, DOI: 10.1080/13540602.2016.1211523.
- Lederman N. G. (1992) ; Students’ and Teachers’ Conceptions of the Nature of Science: A Review of the Research.
- Lederman N. G. (1998) ; Teachers’ Understanding of the Nature of Science and Classroom Practice:Factors That Facilitate or Impede the Relationship.
- Lederman, N. G. (2007). Nature of science: Past, present, and future. International Journal of Science Education, 23(8), 771-790.
- Mıhladız, G., & Doğan, A. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğası konusundaki pedagojik alan bilgilerinin araştırılması.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (Sf.2-16).
- McDonald(2010); The Influence of Explicit Nature of Science and Argumentation Instruction on Preservice Primary Teachers’ Views of Nature of Science, Journal Of Research in Science Teaching (sf. 1137-1164).
- Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
- Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, MEB (2013). İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
- Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, MEB (2017). İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
- Schwartz R.S., Lederman N., Crawford B.A (2003); Developing Views of Nature of Science in an Authentic Context: An Explicit Approach to Bridging the Gap Between Nature of Science and Scientific Inquiry, Developing views of NOS in anauthent context (Sf.611-617).
- Shulman,(1986),Those Who Understand: Knowlegde Growth in Teaching, Educational Researcher, ( sf.4-14).
The Impact of a Professional Development Program on Science Teachers’ Classroom Performance: Teaching Nature of Science
Year 2019,
Volume: 46 Issue: 46, 307 - 327, 22.05.2019
Gizem Tekin
,
Nihal Doğan
,
Serhat İrez
,
Yalçın Yalaki
,
Gültekin Çakmakçı
Abstract
The studies about classroom practices in Nature of Science
(NOS)-Professional Development (PD) contexts are considered scarce to detect
the problems caused by curriculum, textbook, teacher, classroom environment, cultural
differences and therefore more studies in different cultural contexts are
needed in this field. Thus, the effectiveness
of professional
development program on teachers’ classroom practices was investigated through video records and teachers’ reports on understanding
how NOS affects their classroom practices. The results show that the
relationship between teachers’ views about nature of science and their
practices is complex and not to impressionable, factors as gender, experience
about NOS or History of science (HOS) courses, academic degree, professional
experience, and the activity numbers. Moreover, explicit NOS instruction is
relatively more effective in increasing classroom practices and also NOS views.
References
- Abd-El- Khalick F. ; Lederman N. G. (2000) ; The Influence of History of Science Courses on Students' Views ofNature of Science,The Influence of History of Science Courses on Students' Views of Nature of Science (Sf.1059-1063).
- Abd-El-Khalick F. , ; Bell R. L. ; ve Lederman N. G. (1997) ;The Nature Of Science and Instructional Practice: Making the unnaturel naturelJohn Wiley & Sons, Inc.
- Abd-El-Khalick F. ; BouJaoude S. (1997) ; An Exploratory Study Of The Knowledge Base For Science Teaching,Journal of Research ın Scıence Teaching, (Sf. 673-699).
- Abd-El-Khalick F. ; Lederman N. G. (2000); Improving Science teachers’conceptions of NOSAkerson V. L. ; Abd-El-Khalick F, ; Lederman N. G. (1999) ;The Influence of Explicit Nature of Science and Argumentation Instruction on Preservice Primary Teachers’ Views of Nature of Science
- Akerson V. L.;Hanuscın D.L.(2007); Teaching nature of science through inquiry: Results of a 3‐year professional development program
- Akerson, Valerie L.; Hanson, Deborah L.; ve Cullen ,Theresa A.(2007); The Influence of Guided Inquiry and Explicit Instruction on K–6 Teachers’ Views of Nature of Science, Journal of Science teacher education (sf.755-765).
- Dewey ,J.(1910). Science as subject matter and as method, Science,31(787),121-127.
- Doğan N ,Çakıroğlu J, Bilican K., ve Göngören Çavuş S.(2014), Bilimin Doğası ve Öğretimi, Ankara (Sf. 18-30).
- Dogan, N., Cakiroglu, J., Bilican, K., Cavus, S. (2013). What NOS teaching practices tell us : A case of two science teachers, Journal of Baltic Science Education, 12(4):424-439.
- Dogan, N, 2011. "What Went Wrong? Literature Students are more informed about the nature of science than science students", Education & Science, 36(159), 220-235.
- Dogan, N., Abd-El-Khalick, F. (2008). Turkish grade 10 students' and science teachers' conceptions of nature of science: A national study. Journal of Research in Science Teaching, 45(10), 1083–1112.
- Hanuscın D. L. ;Akerson V. L. (2011), Pedagogical content knowledge for teaching concepts of the nature of science.
- Herman B. C. ; Clough P. M. and Olson J. K. (2013) Teachers’ Nature of Science Implementation Practices 2–5 Years After Having Completed an Intensive Science Education Program,Science Teacher EducationDOI 10.1002/sce.21048.
- Kim S. B. ; Ko K. Eun. ; Lederman N. G.; Lederman J. S. (2005) ; A Developmental Continuum of Pedagogical Content Knowledge for Nature of Science Instruction.
- Korthagen, F. (2017) Inconvenient truths about teacher learning: towards professional development 3.0, Teachers and Teaching, 23(4), 387-405, DOI: 10.1080/13540602.2016.1211523.
- Lederman N. G. (1992) ; Students’ and Teachers’ Conceptions of the Nature of Science: A Review of the Research.
- Lederman N. G. (1998) ; Teachers’ Understanding of the Nature of Science and Classroom Practice:Factors That Facilitate or Impede the Relationship.
- Lederman, N. G. (2007). Nature of science: Past, present, and future. International Journal of Science Education, 23(8), 771-790.
- Mıhladız, G., & Doğan, A. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğası konusundaki pedagojik alan bilgilerinin araştırılması.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (Sf.2-16).
- McDonald(2010); The Influence of Explicit Nature of Science and Argumentation Instruction on Preservice Primary Teachers’ Views of Nature of Science, Journal Of Research in Science Teaching (sf. 1137-1164).
- Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
- Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, MEB (2013). İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
- Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, MEB (2017). İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
- Schwartz R.S., Lederman N., Crawford B.A (2003); Developing Views of Nature of Science in an Authentic Context: An Explicit Approach to Bridging the Gap Between Nature of Science and Scientific Inquiry, Developing views of NOS in anauthent context (Sf.611-617).
- Shulman,(1986),Those Who Understand: Knowlegde Growth in Teaching, Educational Researcher, ( sf.4-14).