The aim of this study was to adapt the School Principal Systems Thinking scale developed by Shaked et al. (2018) to Turkish culture to determine school principals' systems thinking. The scale consists of 17 items and four sub-dimensions, namely openness, leadership, evaluation, and adoption. The scale was applied to 374 teachers working in Uşak province. According to the first and second-level confirmatory factor analysis results, the four-factor structure of the scale revealed good fit values. The standardized factor loadings for the 17 items of the scale ranged between .769 and .908, were statistically significant, and factorial validity was ensured. The fact that both the internal consistency coefficients and the structural reliability coefficients of the scale were greater than .70 indicated that the measurement results were reliable.
Çalışmada okul müdürlerinin sistem düşüncelerini belirlemek üzere Shaked ve diğerleri (2018) tarafından geliştirilen Okul Müdürü Sistem Düşüncesi ölçeğinin Türk kültürüne uyarlaması amaçlanmıştır. Ölçek, açıklık, liderlik, değerlendirme ve benimseme olmak üzere dört alt boyut ve 17 maddeden oluşmaktadır. Ölçek, Uşak ilinde görev yapan 374 öğretmene uygulanmıştır. Birinci ve ikinci düzey doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre ölçeğin dört faktörlü yapısının iyi uyum değerlerine sahip olduğu görülmektedir. Ölçeğin 17 maddesi için standartlaştırılmış faktör yüklerinin ,769 ile ,908 arasında değiştiği, istatistiksel olarak anlamlı olduğu ve faktöriyel geçerliğinin sağlandığı görülmektedir. Ölçeğin hem iç tutarlık katsayılarının hem de yapısal güvenirlik katsayılarının ,70’den büyük olması ölçme sonuçlarının güvenilir olduğuna işaret etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 4, 2024 |
Publication Date | May 15, 2024 |
Submission Date | April 7, 2023 |
Acceptance Date | January 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 61 |