This study aims to examine the studies of pre-service social studies teachers on civics teaching topics with Web 2.0-based digital posters. It was conducted with the case study, one of the qualitative research methods, with 10 pre-service social studies teachers who took the civics course in the spring semester of the 2021-2022 academic year. Participants were selected by criterion sampling technique through purposeful sampling. Observation and interview notes and students' digital poster documents were used as data collection tools. The data were analyzed using content analysis, descriptive analysis and document analysis. The findings of the study revealed that pre-service teachers were able to prepare activity plans in social studies in the context of civics with Web 2.0-based digital posters. It was found that the participants prepared digital posters at the 5th grade level the most and but at the 7th grade level the least. In addition, the most used digital poster application was the Web 2.0-based "Piktochart" application and the least used applications were "Visme," "Canva" and "Venngage." It was also found that four themes were reached from the participants' views on the process: contributions as a teacher, integration with the social studies curriculum, contributions of digital poster work, and raising awareness with digital posters. Suggestions were presented in the context of the results of the study.
Bu araştırmanın amacı Web 2.0 temelli dijital afişlerle vatandaşlık konularının öğretimine yönelik sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çalışmalarının incelenmesidir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırma 2021-2022 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde vatandaşlık bilgisi dersini alan 10 sosyal bilgiler öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örneklem tekniği ile seçilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak gözlem ve görüşme notları ile öğrencilerin dijital afiş dokümanları kullanılmıştır. Veriler içerik analizi, betimsel analiz ve doküman analizleri bağlamında incelenmiştir. Çalışma bulgularında öğretmen adaylarının Web 2.0 temelli dijital afişlerle vatandaşlık bilgileri bağlamında sosyal bilgilerde etkinlik planları hazırlayabildikleri tespit edilmiştir. Katılımcıların en fazla dijital afişi 5. sınıf seviyesinde, en az dijital afişi ise 7. sınıf seviyesinde hazırladığı bulgulanmıştır. En fazla kullanılan dijital afiş uygulamasının Web 2.0 temelli “Piktochart” uygulaması en az kullandıkları uygulamaların ise “Visme”, “Canva” ve “Venngage” gibi uygulamalar olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca katılımcıların sürece ilişkin görüşlerinden öğretmen olarak katkıları, sosyal bilgiler öğretim programı ile bütünleştirme, dijital afiş çalışmasının katkıları, dijital afişlerle farkındalık oluşturma şeklinde dört temaya ulaşılmıştır. Çalışmanın sonuçları bağlamında öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Studies Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 5, 2024 |
Publication Date | May 15, 2024 |
Submission Date | April 19, 2023 |
Acceptance Date | January 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 61 |