Bu çalışma, öğretmen
adaylarının eğitim fakültesindeki hizmet kalitesine yönelik memnuniyet düzeylerini
betimsel olarak incelemeyi amaçlamaktadır. Tarama modelinde gerçekleştirilen bu
çalışmanın örneklemi, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Mersin Üniversitesi
Eğitim Fakültesi’nin farklı bölümlerinde okuyan 674 adet öğretmen adayından
oluşmaktadır. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre, öğretmen
adaylarının eğitim fakültesindeki hizmet kalitesine yönelik memnuniyet
düzeylerinin orta seviyede olduğu görülmüştür. Bununla birlikte, kadın ve erkek
öğretmen adaylarının memnuniyet düzeyleri arasında erkek öğretmen adayları
lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Ayrıca eğitim
fakültesinin hizmet kalitesinden en çok memnun olan öğretmen adayları,
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) ve Türkçe Öğretimi
bölümlerindenken, en az memnun olanları ise Okul Öncesi ve Sınıf Öğretmenliği
bölümlerindendir.
This
study aims to investigate the pre-service teachers’ levels of satisfaction with
the service quality in the education faculty. This study was carried out in the
survey model. Determined by using the convenience sampling method, the sample
consisted of 674 pre-service teachers studying in different departments in the
Education Faculty of Mersin University in the academic year of 2016-2017. According
to the results, it was found that pre-service teachers’ levels of satisfaction
with the service quality in the education faculty were at an intermediate
level. The results indicated that there were statistically significant
differences between female and male pre-service teachers’ satisfaction levels.
The most satisfied pre-service teachers were from the departments of Computer
Education and Instructional Technology (CEIT) and Turkish Language Teaching
whereas the least satisfied were from the departments of Preschool and Primary
School Teaching.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 7, 2020 |
Submission Date | January 28, 2019 |
Acceptance Date | August 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 48 |