Bu çalışmanın
amacı, çevre-enerji konularına yönelik gerçekleştirilen argümantasyon temelli
öğretimin sınıf öğretmeni adaylarının argüman oluşturma becerilerine etkisini
incelemektir. Araştırmada bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Ölçüt
örnekleme yöntemiyle belirlenen çalışma grubu, sınıf öğretmenliği ikinci
sınıfta okuyan ve “Çevre Eğitimi” dersini alan 44 öğretmen adayından
oluşmaktadır. Argümantasyon temelli öğretim sürecinde, sosyobilimsel yapıda
olan çevre-enerji konularında hazırlanan senaryolar kullanılmıştır. Verilerin
analizinde doküman analizi kullanılmış, adayların bireysel ve grup olarak oluşturdukları
argümanlar Toulmin Argüman Modeli esas alınarak değerlendirilmiş ve “Argüman
Yapısı Puanlama Anahtarı’na” göre argüman ortalama puanları, “Argümantasyon
Değerlendirme Ölçeği’ne” göre de argüman düzeyleri belirlenmiştir. Araştırma
sonucunda, argümantasyon temelli öğretim süreci boyunca sınıf öğretmeni
adaylarının bireysel, grup, bireysel karşıt ve grup karşıt argüman oluşturma
ortalama puanlarında ilk etkinlikten son etkinliğe doğru bir artışın olduğu,
ortalama puanlar arası farkın da istatiksel olarak anlamlı olduğu (p<0,05)
tespit edilmiştir. Bireysel ve bireysel karşıt argüman ortalama puanlar arası
farkın etki büyüklüğü (Cohen’s f) de
“geniş etki” olarak tespit edilmiştir. Aynı zamanda argüman düzeyleri süreç
boyunca ilk haftadan son haftaya doğru orta ve yüksek düzeye doğru ilerleme
göstermiştir. Ancak sınıf öğretmeni adaylarının oluşturdukları bireysel karşıt
argümanlardaki ilerleyişin yeterli seviyede olmadığı görülmüştür. Süreç
ilerledikçe ortalama puanların ve argüman düzeylerinin artışı sınıf öğretmeni
adaylarının daha nitelikli argüman ürettiklerinin bir göstergesidir
argümantasyon seviyesi argümantasyon temelli öğretim sosyobilimsel konular sınıf öğretmeni adayları
The aim of this research is to investigate the effect of argumentation-based teaching carried out for environment-energy subjects on argumentation skills of prospective teachers. The research was conducted in accordance with the multiple holistic case study. The study group, which was determined by criterion sampling method, consisted of 44 pre-service teachers studying in the second grade and taking the Environmental Education course. In the argumentation-based teaching process, the scenarios prepared on environmental-energy issues in the socio-scientific structure were used. In the analysis of data, the candidates' individual and grouped arguments were evaluated according to the Toulmin Argument Model; argument average scores were determined according to “Argument Structure Scoring Key”, argument levels were determined according to “Argumentation Evaluation Scale”. As a result of the research, an increase in the average scores for the formation of the individual/group, individual and group counter-arguments by the classroom teacher candidates from the first activity to the last one was detected and a difference between the mean scores was statistically significant (p <0.05). The effect size of the difference between the individual and individual counter-argument average scores (Cohen’s f) was determined as "wide effect". At the same time, the argument levels progressed from the first week to the last week to the middle and high levels throughout the process. However, it was observed that the progress in the individual counter-arguments of the class teacher candidates was not sufficient. As the process progresses, the increase in average scores and argument levels is an indication of the fact that prospective teachers produce more qualified arguments.
argumentation level argumentation-based teaching process socio-scientific subjects prospective teacher
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 7, 2020 |
Submission Date | February 8, 2019 |
Acceptance Date | July 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 48 |