Current research on school dropout in Turkey is seen to include mainly the 12 years of compulsory education. However, very few studies focus on school dropouts in higher education institutions. When the literature is examined, it is seen that graduate students are not yet involved in the school dropout process. Although there is not a system to identify the school dropout rates in graduate education in Turkey, some conducted research shows that the size of the school dropout rate is relatively large. In this study, it is aimed to identify reasons which are effective in school dropout in graduate education and to present solution recommendations. The research includes a phenomenology study which consists of 20 students who dropout graduate education determined by using the snowball sampling method. The data were collected from the students through a semi-structured interview form and analyzed by inductive descriptive analysis and content analysis technique. Findings of the research revealed a multifactorial and complex structure that causes graduate students to leave schools, such as academic and social cohesion, inadequacies in the quality of education, orientation to different fields, and transportation. The research draws attention to some points that can be taken to dropout graduate education and ends with a suggestion of longitudinal examination of factors, such as motivation, adaptation, and commitment, to be understood deeply.
Türkiye’de okul terki
üzerine yapılan mevcut araştırmaların ağırlıklı olarak zorunlu eğitim süreci
olan 12 yılı kapsadığı görülmektedir. Buna karşın, çok az sayıda araştırma
yükseköğretim kurumlarında yaşanan okul terkleri üzerine odaklanmaktadır. Literatür
incelendiğinde, lisansüstü öğrencilerin okul terki sürecinde henüz yer almadığı
görülmektedir. Türkiye’de lisansüstü eğitimde okul terk oranlarını tespit
edebilecek mevcut bir sistem ya da takip olmasa da yapılan bazı araştırmalar okul
terkinin oldukça büyük oranlarda olduğunu göstermektedir. Bu araştırmada lisansüstü
öğretim kademesindeki öğrencilerin okul terk etme kararı almalarında etkili
olan nedenlerin belirlenmesi ve çözüm önerilerinin sunulması amaçlanmıştır.
Araştırma, kartopu örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen lisansüstü eğitimi
terk etmiş 20 öğrenciden oluşan bir olgubilim çalışmasını içermektedir.
Veriler, öğrencilerden yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla
toplanarak, tümevarımcı betimsel analiz ve içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir.
Araştırmanın bulguları, akademik ve sosyal uyum, eğitimin niteliğiyle ilgili
yetersizlikler, farklı alanlara yönelme, ulaşım gibi lisansüstü öğrencilerin
okulu terk etmelerine neden olan çok faktörlü ve karmaşık bir yapı ortaya çıkarmıştır.
Araştırma, bireylerin lisansüstü eğitimi terk etme konusunda yapılabilecek bazı
noktalara dikkat çekmekte ve konuya ilişkin motivasyon, uyum, bağlılık gibi pek
çok etkenin derinlemesine anlaşılabilmesi için boylamsal olarak incelenmesini
önermekle sona ermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 7, 2020 |
Submission Date | February 16, 2019 |
Acceptance Date | May 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 48 |