The aim of this study is to determine to what extent the measurement tool development steps that should be followed during the development of self-efficacy scales used in education and psychology are met. In line with this general purpose, the following questions tried to be answered for each study that was examined regarding the five sections, which were the introduction, theoretical background, item writing, validity, and reliability (for first and second implementation). In the scope of the study, document analysis was implemented. The self-efficacy development studies in the national and international literature between 1997 and 2018, which were possible to get in the electronic environment, were examined in the scope of the research. It was determined that one of the deficiencies often seen when the self-efficacy scales are examined is that the psychological structure is not defined operationally. And also the mistake that was often encountered in scale validity studies was seen to be making both explanatory and confirmatory factor analyses on the same data set. One of the most remarkable mistakes done is the confusion of scale and questionnaire. That there is a confusion regarding concepts means the scale developers do not know the difference between a scale and a questionnaire yet.
self-efficacy self-efficacy scale APA standards for educational and psychological testing scale development procedure
Bu araştırmanın genel
amacı, eğitim ve psikolojide kullanılan öz-yeterlik ölçeklerinin geliştirilmesi
aşamasında izlenmesi gereken ölçme aracı geliştirme adımlarının ne derece
karşılandığını ortaya çıkarmaktır. Bu genel amaç doğrultusunda giriş bilgileri,
kuramsal kısım, madde yazımı, geçerlik ve güvenirlik ve ikinci uygulama olmak
beş bölümle ilgili incelenen her çalışma için ilgili sorulara yanıt aranmıştır.
Çalışma kapsamında doküman analizi yapılmıştır. Elektronik ortamdan
ulaşılabilen 1997-2018 yılları arasında yerli ve yabancı literatürde yer alan
öz-yeterlik ölçeği geliştirme çalışmaları incelemeye alınmıştır. Araştırmaya
dahil edilecek çalışmalar seçilirken ölçülmesi hedeflenen öz-yeterlik
kavramının eğitim ve psikoloji ile ilişkili olmasına, ve ölçeğin tüm
maddelerinin ulaşılabilir olmasına dikkat edilmiş, bu kriterlere uymayan çalışmalar
araştırmaya dahil edilmemiştir. Öz-yeterlik ölçekleri incelendiğinde sıklıkla
görülen eksikliklerden biri psikolojik yapının işevuruk tanımının yapılmaması
olduğu görülmüştür. Ayrıca ölçek
geçerliği çalışmalarında sıklıkla karşılaşılan hatanın aynı veri seti üzerinden
AFA ve DFA yapılması olduğu görülmüştür. Yapılan hatalardan en göze
çarpanlardan bir diğerinin ise ölçek-anket kavram karmaşasının yaşanmış
olmasıdır. Kavram karmaşasının olması ölçeği geliştirenlerin henüz ölçek ve
anket ayrımını bilmedikleri anlamına gelmektedir.
: öz-yeterlik öz-yeterlik ölçeği ölçek geliştirme APA eğitimde ve psikolojide ölçme standartları ölçek geliştirme aşamaları
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 7, 2020 |
Submission Date | February 20, 2019 |
Acceptance Date | May 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 48 |