Üst düzey düşünme
becerilerinden biri olan eleştirel düşünme bebeklikten yetişkinliğe uzanan bir
süreç içerisinde gelişmektedir. Ancak bunun için eleştirel düşünme becerisinin
gelişimini destekleyecek bir çevreye ihtiyaç vardır. Çocukların, hızla ulaşılan bilginin hangisinin
güvenilir olup olmadığını ayırt etmeleri için bilgiyi eleştirel bir yolla
değerlendirme becerisine sahip olmaları gerekmektedir. Bu makalede
eleştirel düşünme gelişimsel bakış açısıyla incelenmiş, konu ile bağlantılı
araştırmalardan yola çıkılarak eleştirel düşünmenin gelişimsel seyri
anlaşılmaya çalışılmıştır. Ayrıca çocuklarda eleştirel düşünme becerisinin
desteklenmesi için önerilere yer verilmiştir.
eleştirel düşünme eleştirel düşünmenin gelişimi eleştirel düşünmenin desteklenmesi üstbiliş
Being among higher-order thinking skills; critical thinking develops in a process extending from infancy to adulthood. However, this requires an environment to support the development of critical thinking skills. In order for children to discern which rapidly-reached information is reliable, they need to have a skill of assessing the information in a critical way. In this paper, critical thinking was examined from a developmental point of view and it was tried to understand the developmental course of critical thinking on the basis of relevant studies. In addition, suggestions were made to support critical thinking skill in children
critical thinking development of critical thinking supporting critical thinking metacognition
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 7, 2020 |
Submission Date | March 6, 2019 |
Acceptance Date | August 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 48 |