The purpose of this study is to explore the relationship between the misbehaviors of instructors and undergraduate students’ alienation. A rational model, quantitative research method, was used in the present study. The participant of this study was randomly chosen from 347 undergraduate students enrolling in different faculty of Siirt University during the summer semester of the 2017-2018 academic year. The collected data for the investigation were gathered thought two different questionnaires included a demographic section. The findings of the study were analyzed with SPSS-22 Packet Program. Findings of the study revealed that the instructor performs misbehaviors moderately, meanwhile perception of undergraduate students to alienation was measured as moderate. Furthermore, results showed that instructor misbehaviors have a positive and significant correlation with student alienation. Finally, the most significant contribution of this study is that instructor misbehaviors play a mediating role in student alienation.
Bu çalışmanın amacı öğretim elemanları tarafından sergilenen
istenmeyen davranışlar ile üniversite öğrencilerinin yabancılaşma düzeyleri
arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden
ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2017-2018
akademik yılında Siirt Üniversitesinin faklı fakültlerinde öğrenim gören 347
öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma kapsamında kullanılan verilerin toplanmasında
Demografik Bilgi Formu, Öğretim Elemanları istenmeyen Davranışlar Ölçeği ve
Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler analizinde SPSS-22 Packet Programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretim
elemanlarının orta düzeyde istenmeyen davranışlar sergiledikler ve üniversite
öğrencilerinin orta düzeyde yabancılaşma yaşadıkları görülmüştür. Araştırmada
elde edilen bir diğer bulguya göre öğretim elemanlarının istenmeyen
davranışları ile üniversite öğrencilerinin yabancılaşma düzeyleri arasında
pozitif yönde anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır Araştırmanın en önemli sonucu
ise öğretim elemanı kaynaklı istenmeyen davranışların yabancılaşmaya aracılık
ettiği olgusudur. Bulgular literatür çerçevesinde
tartışılrmış ve ileriye dönük bazı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2020 |
Submission Date | February 25, 2019 |
Acceptance Date | September 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 49 |