Bu araştırmanın
amacı, Türkiye’de 2007-2019 yılları arasında kavram karikatürlerinin Fen
Eğitimi dersi akademik başarısı üzerindeki etkisini inceleyen deneysel çalışmaların
meta-analizini yaparak genel etki büyüklüğünü hesaplamak ve bu etkinin çeşitli
moderatörlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir.
Araştırma kapsamında birbirinden bağımsız deneysel çalışmaların sonuçlarını
birleştirmek için meta-analiz yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen çalışmalardan
deneysel veya yarı deneysel yöntemle yürütülmüş olan, Fen Eğitimi dersi
kapsamında gerçekleştirilen ve dâhil edilme kriterlerini karşılayan 23 adet
tekil araştırma meta-analiz açısından uygun bulunmuştur. Derlenen araştırmalar
arasında heterojenlik bulunduğu için etki büyüklüğü rastgele etkiler modeline
göre hesaplanmıştır. Araştırma kapsamında moderatör değişkenler olarak kavram
karikatürlerinin kullanılma süresi, araştırmanın türü, araştırmanın yapıldığı coğrafi
bölge ve sınıf düzeyi belirlenmiştir. Kavram karikatürlerinin merkezde yer
aldığı öğrenme-öğretme süreçlerinin öğrencilerin akademik başarısı üzerinde
etkili olduğu, çalışmaların ortalama etki büyüklüğünün 0,867 olduğu, pozitif
yönde ve geniş etki büyüklüğüne sahip olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, kavram
karikatürlerinin kullanılma süresi (8 haftadan fazla) ve sınıf düzeyi (7. ve 8.
sınıflarda) değişkenlerine göre anlamlı farklılık bulunmuştur.
In order to determine the effect of concept cartoons on students’ academic achievements in a science course, this study attempts to make a meta-analysis of experimental and quasi-experimental studies –which are conducted in Turkey between the years of 2007 and 2019- and find out whether this effect differs depending on various moderators. Meta-analysis is used as a research method for combining the results of independent experimental studies. After applying inclusion criteria, 23 individual studies at the total -which are conducted in science courses with experimental design- are found appropriate for meta-analysis. As there is found heterogeneity between studies, the random-effects model has been used for calculating the effect size. Moderator variables include the duration of concept cartoons, research type, geographical region, and class level. It comes out that concept cartoons-based instruction processes have a significant effect on the students' academic success, the average effect size is 0.867 and it is positive. Also, there is observed a significant difference depending on the duration of using concept cartoons (more than 8 weeks) and class level (at 7th and 8th graders).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2020 |
Submission Date | July 15, 2019 |
Acceptance Date | October 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 49 |