Türkiye'de STEM eğitimi için yapılan araştırma sayısında son yıllarda bir artış gözlenmektedir. Ancak mevcut bilgimize göre, nitel araştırmalarda ortaya çıkan anlayışların birikimine ve sentezine yönelik yürütülmüş bir çalışma bulunmamaktadır. Mevcut çalışma, meta sentez yöntemini kullanarak, Türkiye’de STEM eğitimi ile ilgili yapılan çalışmaların nitel bulgularından yola çıkarak kapsamlı bir bakış açısı ve anlatı ile sunması yönüyle önem taşımaktadır. Araştırma bulgularının, mevcut durumu ortaya koyarak, gelecekte Türkiye'de STEM eğitimine yönelik yürütülecek çalışmalara yön göstermesi beklenmektedir. Bu amaçla toplam 12 çalışma incelenmiştir. Analiz neticesinde sürece dahil edilen çalışmaların nitel bulguları üç boyutu ortaya çıkartmıştır. Bu boyutlar okul içinde veya okul dışında yapılan STEM uygulamalarının sonuçlarına, STEM eğitimine yönelik bilişsel düzeydeki mevcut duruma ve öğretmen adaylarının STEM disiplinleri arasında ilişki kurmalarına odaklandığı belirlenmiştir. Bu boyutlar doğrultusunda tekrar incelenen çalışmaların nitel bulguları üç ortak tema altında sentezlenmiştir: 21. Yüzyıl Becerileri ve STEM Alanlarına Yönelik İlgi, Algı ve Görüşler ile STEM Disiplinleri Arasındaki İlişkilerdir. Araştırma sonucunda, öğretmenlere, öğretmen adaylarına ve araştırmacılara öneriler sunulmuştur.
In recent years an increase in the number of researches for STEM education in Turkey is observed. However, to the best of our knowledge, there is no study on the accumulation and synthesis of the insights emerging in qualitative research. In the present study, using the meta-synthesis method, the studies related to STEM education in Turkey based on the qualitative findings to provide a comprehensive perspective and narrative aspect are important. Research findings -by revealing the current situation in Turkey- are expected to show the future direction of the work to be carried out for STEM education. For this purpose, a total of 12 studies were examined. Three dimensions appeared in consequence of these analyses. These dimensions are determined to focus on: Firstly, the results of STEM practices in or out of school; Secondly, the current situation at the cognitive level for STEM education, and thirdly; pre-service teachers' ability of interdisciplinary relationships of STEM. In line with these dimensions, the qualitative findings of the studies reviewed were synthesized under three common themes: 21st Century Skills and the STEM Interest, Perception and Opinions Towards STEM Fields, and the Relations between STEM Fields. As a result of the research, suggestions were given to teachers, teacher candidates, and the researchers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2020 |
Submission Date | July 10, 2019 |
Acceptance Date | December 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 50 |