Bu araştırmanın amacı öğretmen yapımı bir testte yer alan maddelerin klasik test kuramı ve madde tepki kuramı temelli değişen madde fonksiyonu (DMF) gösterip göstermeme durumunu farklı DMF belirleme yöntemlerine göre incelemektir. Bu amaç doğrultusunda 435 üniversite öğrencisinin ölçme ve değerlendirme dersi dönem sonu sınavı puanları kullanılmıştır. Dönem sonu sınavı 50 çoktan seçmeli maddeden oluşmaktadır. Veriler uzaktan eğitim sistemi üzerinden çevrimiçi olarak toplanmıştır. Veri analizi R üzerinde ShinyItemAnalysis paketi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, bir maddenin cinsiyete göre dört farklı yönteme göre DMF gösterdiği bulunmuştur. Üniversiteye göre yapılan inceleme sonucunda ise delta plot yöntemi hiçbir maddede DMF bulunamazken, Mantel-Haenszel, Lojistik Regresyon ve Lord χ2 yöntemlerine göre beş maddede DMF’ye rastlanmıştır. Hem cinsiyete hem de üniversiteye göre DMF bulunan maddeler incelendiğinde DMF’ye yol açabilecek ifadelere rastlanmamıştır.
The present study aims to examine whether the items in a teacher-made test show a classical test theory and item response theory-based differential item functioning (DIF) with different DIF determination methods. For this purpose, final exam scores of 435 students regarding the course of measurement and evaluation were used. The final exam consisted of 50 multiple-choice items. Data were collected online through the learning management system. Data analysis was performed using the ShinyItemAnalysis package on R. As a result of the study, it was found that one item showed DIF according to four different methods by gender. As a result of the analysis made by the university, on the other hand, none of the items showed DIF according to the delta plot method, while five items showed DIF according to Mantel-Haenszel, Logistic Regression, and Lord χ2 techniques. When the statements in the items showing DIF by both gender and university are examined, on the other hand, it was observed that there was no statement that can create DIF.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2021 |
Submission Date | November 15, 2020 |
Acceptance Date | February 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 52 |