This study employed quantitative and qualitative methods to analyze teh opinions of people aboutbeggars and opinions of elementary and middle school children about their living conditions and schools.A survey - The Opinions of People about Beggars (OPAB) – with the Cronbach alpha value of.76 was usedfor the quantitative section of the study. An interview form was used for the qualitative section of thestudy. Percentages, means, standard deviations, and t-tests were used to analyze quantitative variables.Data collected through qualitative methods were analyzed through descriptive analysis. Results fromquantitative section of the study indicated that the significant mean differences between male and femaleparticipants were on the begging places and the begging tools indicated on survey. On the other hand,results from the qualitative section of the study showed that elementary and middle school children hadto be beggars on the streets due to several reasons: household members with no jobs, mothers collectingitems from trash bins, and being excluded by society and their teachers.
Bu araştırmada nicel ve nitel araştırma metodları kullanılarak bireylerin dilenciler hakkındaki görüşleri ve ilköğretim ve ortaöğretim çağındaki dilenen çocukların yaşam koşulları ile okul hakkındaki görüşleri analiz edilmiştir. Nicel alan için Cronbach alpha katsayısı 0.76 olan Bireylerin Dilenciler Hakkındaki Görüşleri (BDHG) anketi, nitel alan için ise okul çağındaki çocuklara tam yapılandırılmış mülakat tekniği uygulanmıştır. Nicel araştırma verilerinin analizinde, yüzde, ortalama, standart sapma ve t-testi analizi kullanılmıştır. Nitel araştırma sonucunda, tam yapılandırılmış mülakat tekniği ile elde edilen veriler alınan cevaplara göre betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel bulgularına göre, bireylerin dilencilere yönelik görüşlerine bakıldığında, erkekler ile kadınlar arasındaki en büyük görüş farklılıklarının dilenme mekânları ve dilenme araçlarından kaynaklandığı tespit edilmiştir. Nitel bulgular ise ilköğretim ve ortaöğretim çağındaki dilenen çocukların dilenme nedenlerinin başında ailede kimsenin çalışmıyor olması, çalışanların ise genellikle anne olması ve hurdacılık yaparak geçimi sağlaması ve öğrencinin toplum ya da okul öğretmeni tarafından dışlanması olduğunu göstermiştir.
Other ID | JA96UK33UR |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 21 |