Bu
araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının değerlendirme
okuryazarlık düzeyleri ile değerlendirme öz-yeterlik algılarını farklı
değişkenler açısından incelemektir. Araştırma tarama modelinde yapılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu 90 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Verilerin toplanmasında ölçme değerlendirme okuryazarlığı envanteri ve öğretmen
adayları için ölçme ve değerlendirme genel yeterlik algısı ölçeği
kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistikler, Pearson
Korelasyon Katsayısı, bağımsız örneklem t-testi, Mann Whitney U testi ile
Kruskal Wallis testi uygulanmıştır. Çalışmada sosyal bilgiler öğretmen
adaylarının değerlendirme okuryazarlık düzeylerinin düşük olduğu tespit
edilirken, değerlendirme öz-yeterlik algılarının orta düzeyde olduğu
saptanmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının değerlendirme okuryazarlık düzeyleri
cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterirken, akademik
başarı açısından anlamlı farklılık göstermemiştir. Diğer taraftan öğretmen
adaylarının değerlendirme öz-yeterlik algılarının cinsiyet ve akademik başarıya
göre anlamlı farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır. Son olarak, öğretmen
adaylarının değerlendirme okuryazarlık düzeyi ile değerlendirme öz-yeterlik
algısı arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Sonuçlar alanyazın
ilişkisinde tartışılmıştır.
The aim of this study is to examine the assessment literacy
levels and perceptions of assessment self-efficacy of preservice social studies
teachers’ in terms of different variables. The research was conducted in the
survey model. The study group of the research is composed of 90 preservice
social studies teachers. The research data are gathered with the assessment
literacy inventory and the measurement and evaluation common competency
perception scale for prospective teachers. To analyse the data were used
descriptive statistics, Pearson Correlation Coefficient, independent sample
t-test, Mann Whitney U test and Kruskal Wallis test. At the end of the study,
assessment literacy levels of preservice social studies teachers’ are low level
whilst perceptions of assessment self-efficacy of their are medium level. These
results showed that there was significant difference between gender and
assessment literacy levels of preservice teachers’; however, it dosen't statistically
significant difference with regard to academic achievement. On the other hand,
it was found out that the assessment self-efficacy perceptions of preservice
teachers did not differ significantly according to gender and academic
achievement. Lastly, there was no statistically significant correlation between
preservice teachers levels of assessment literacy and perceptions of assessment
self-efficacy. The results were discussed within the context of literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2019 |
Acceptance Date | October 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 37 |