Research Article
BibTex RIS Cite

CAM TAVAN ALGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Year 2020, Issue: 40, 585 - 599, 29.06.2020
https://doi.org/10.30794/pausbed.647791

Abstract

Bu çalışmada akademisyenlerin, kadınların üst yönetim kademelerine
gelmelerini engelleyen yapay engellere ilişkin algılarını ölçmeyi amaçlayan
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmek amaçlanmıştır. Araştırmada
basit seçkisiz yöntem ve gönüllük ilkesine göre belirlenen, İç Anadolu
Bölgesinde bir üniversitede görev yapan, 354 ve 207 akademisyenden oluşan iki
ayrı çalışma grubu oluşturulmuştur. Ölçek geliştirme sürecinde kapsam
geçerliliği için uzman görüşüne başvurulmuş, ölçeğin yapı geçerliliği için
farklı örneklemlerden elde edilen verilere açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör
analizi gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için ise ölçeğin
Cronbach Alfa Katsayısı ve test yarılama yöntemi ile hesaplanan güvenilirlik
katsayısı hesaplanmıştır. Sonuç olarak geliştirilen ölçeğin, geçerli ve
güvenilir bir ölçek olduğu, Türkçe alan yazında kadınların üst yönetim
kademelerine gelmelerini engelleyen yapay engellere ilişkin algıları saptamaya
yönelik çalışmalarda kullanılabileceği düşünülmektedir.

References

  • Bato-Çizel, R. & Çizel, B. (2014). Factors influence women teachers’ perception of glass ceiling syndrome. Mediterranean Journal of Humanities, 4(1), 63-69.
  • Brown, T.A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. First ed., New York: Guilford Publications.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Yemel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Yedinci Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyükyaprak, F. (2015). Çalışan kadın personelin kariyer gelişimi engellerinden cam tavan sendromu: Milli Eğitim Bakanlığı merkez teşkilatı örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Ankara.
  • Carnes M, Morrissey, C. & Geller, S. E. (2008). Women’s health and women’s leadership in academic medicine: hitting the same glass ceiling? Journal of Womens Health, 17(9), 1453–1462.
  • Carnes, W.J. & Radojevich-Kelley, N. (2011). The effects of the glass ceiling on women in the workforce: Where are they ABD where are they going? Review of Management Innovation & Creativity, 4(10), 70-79.
  • Cohen, R. J., & Swerdlik, M. E. (2015). Psikolojik test ve değerleme: Testlere ve ölçmeye giriş. (Çev. Ezel Tavşancıl) Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Comrey, A.L & Lee, H.L.(1992). A first course in factor analysis. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum.
  • Cortis, R. & Cassar, V. (2005). Perceptions of and about women as managers: Investigating job involvement, self-esteem and attitudes. Women in Management Review, 20(3), 149-164.
  • Duyan, V. & Gelbal S. (2008). Barnet Çocuk Sevme Ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim, 33, 40-48.
  • Fettahlıoğlu, Ç.A. (2007), Kariyer yönetiminde güncel bir kavram olarak cam tavan sendromu ve kadın yöneticiler boyutu: Kariyer yönetimi ve insan kaynakları yönetimi uygulamaları. Ankara: Gazi Kitapevi. Irmak, R. (2010). Cam tavan sendromu: Bir hastane uygulaması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Jöreskog, K. G. & Sörbom D. (2001). LISREL 8: Structural Equation Modeling with the SIMPLIS Command Language. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Kalaycı, Ş. (2006). Faktör analizi. Kalaycıoğlu Ş (editör). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri içinde (s. 320-331). İkinci Baskı, Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Karaca, A. (2007). Kadın yöneticilerde kariyer engelleri: Cam tavan sendromu üzerine uygulamalı bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). N.Y: Guilford Press.
  • Mızrahı, R. & Aracı, H. (2010). Kadın yöneticiler ve cam tavan sendromu üzerine bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 149-155.
  • Mundfrom, D. J., Shaw, D. G. & Ke, T. L. (2005) Minimum sample size recommendations for conducting factor analyses. International Journal of Testing, 5(2), 159-168.
  • Örücü, E., Kılıç, R. & Kılıç, T. (2007). Cam tavan sendromu ve kadınların üst düzey yönetici pozisyonuna yükselmelerindeki engeller: Balıkesir ili örneği. Yönetim ve Ekonomi, 14(2), 117-135.
  • Powell, G. N. & Buttefield, D. A. (2015). The glass ceiling: What have we learned 20 years on? Journal of Organizational Effecriveness: People and Performance, 2(4), 306-326.
  • Poyraz, B. (2013). Akademi kadınların cenneti mi?:Ankara Üniversitesi örneği. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2), 1-18.
  • Roman, M. (2017). Relationships between women’s glass ceiling beliefs, career advancement satisfaction, and quit intention. Doctoral Dissertation, Walden University, Washington.
  • Sezen, B. (2008). Örgütlerde kadın çalışanların karşılaştıkları cam tavan engeli: Orta ve büyük ölçekli otel işletmelerinde bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Sivrikaya-Şerifoğlu, F. (2017). Yükseköğretimde kadın liderliği: Fırsat penceresi açık kalmalı. Yükseköğretim Dergisi, 3, 39-41.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranış bilimlerinde güvenirlik ve geçerlik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G & Fidell, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics. Fourth ed., Needham Heights, MA: Allyn Bacon.
  • Tlaiss, H. & Kauser, S. (2010). Perceived organizational barriers to women’s career advancement in Lebanon. Gender in Management: An International Journal, 25(6), 462-469.
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (Tepav) (2011). Türkiye’de bilim kadını olmak bilimsel işgücünde kadın ve cam tavan. N201136, www.tepav.org.tr
  • Uzun, G. (2005). Kadın ve erkek yöneticilerin liderlik davranışları arasındaki farklılıklar ve bankacılık sektöründe uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Yavuzer, Y., Gündoğdu, R. & Koyuncu, S. C. (2015). Investigation of employees’ sources of stress according to demographic variables by controlling type a personality scores. Education and Science, 40(179), 241-250.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi (2018). Yükseköğretim istatistikleri. Erişim adresi https://istatistik.yok.gov.tr/ ra.
Year 2020, Issue: 40, 585 - 599, 29.06.2020
https://doi.org/10.30794/pausbed.647791

Abstract

References

  • Bato-Çizel, R. & Çizel, B. (2014). Factors influence women teachers’ perception of glass ceiling syndrome. Mediterranean Journal of Humanities, 4(1), 63-69.
  • Brown, T.A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. First ed., New York: Guilford Publications.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Yemel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Yedinci Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyükyaprak, F. (2015). Çalışan kadın personelin kariyer gelişimi engellerinden cam tavan sendromu: Milli Eğitim Bakanlığı merkez teşkilatı örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Ankara.
  • Carnes M, Morrissey, C. & Geller, S. E. (2008). Women’s health and women’s leadership in academic medicine: hitting the same glass ceiling? Journal of Womens Health, 17(9), 1453–1462.
  • Carnes, W.J. & Radojevich-Kelley, N. (2011). The effects of the glass ceiling on women in the workforce: Where are they ABD where are they going? Review of Management Innovation & Creativity, 4(10), 70-79.
  • Cohen, R. J., & Swerdlik, M. E. (2015). Psikolojik test ve değerleme: Testlere ve ölçmeye giriş. (Çev. Ezel Tavşancıl) Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Comrey, A.L & Lee, H.L.(1992). A first course in factor analysis. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum.
  • Cortis, R. & Cassar, V. (2005). Perceptions of and about women as managers: Investigating job involvement, self-esteem and attitudes. Women in Management Review, 20(3), 149-164.
  • Duyan, V. & Gelbal S. (2008). Barnet Çocuk Sevme Ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim, 33, 40-48.
  • Fettahlıoğlu, Ç.A. (2007), Kariyer yönetiminde güncel bir kavram olarak cam tavan sendromu ve kadın yöneticiler boyutu: Kariyer yönetimi ve insan kaynakları yönetimi uygulamaları. Ankara: Gazi Kitapevi. Irmak, R. (2010). Cam tavan sendromu: Bir hastane uygulaması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Jöreskog, K. G. & Sörbom D. (2001). LISREL 8: Structural Equation Modeling with the SIMPLIS Command Language. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Kalaycı, Ş. (2006). Faktör analizi. Kalaycıoğlu Ş (editör). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri içinde (s. 320-331). İkinci Baskı, Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Karaca, A. (2007). Kadın yöneticilerde kariyer engelleri: Cam tavan sendromu üzerine uygulamalı bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). N.Y: Guilford Press.
  • Mızrahı, R. & Aracı, H. (2010). Kadın yöneticiler ve cam tavan sendromu üzerine bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 149-155.
  • Mundfrom, D. J., Shaw, D. G. & Ke, T. L. (2005) Minimum sample size recommendations for conducting factor analyses. International Journal of Testing, 5(2), 159-168.
  • Örücü, E., Kılıç, R. & Kılıç, T. (2007). Cam tavan sendromu ve kadınların üst düzey yönetici pozisyonuna yükselmelerindeki engeller: Balıkesir ili örneği. Yönetim ve Ekonomi, 14(2), 117-135.
  • Powell, G. N. & Buttefield, D. A. (2015). The glass ceiling: What have we learned 20 years on? Journal of Organizational Effecriveness: People and Performance, 2(4), 306-326.
  • Poyraz, B. (2013). Akademi kadınların cenneti mi?:Ankara Üniversitesi örneği. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2), 1-18.
  • Roman, M. (2017). Relationships between women’s glass ceiling beliefs, career advancement satisfaction, and quit intention. Doctoral Dissertation, Walden University, Washington.
  • Sezen, B. (2008). Örgütlerde kadın çalışanların karşılaştıkları cam tavan engeli: Orta ve büyük ölçekli otel işletmelerinde bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Sivrikaya-Şerifoğlu, F. (2017). Yükseköğretimde kadın liderliği: Fırsat penceresi açık kalmalı. Yükseköğretim Dergisi, 3, 39-41.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranış bilimlerinde güvenirlik ve geçerlik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G & Fidell, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics. Fourth ed., Needham Heights, MA: Allyn Bacon.
  • Tlaiss, H. & Kauser, S. (2010). Perceived organizational barriers to women’s career advancement in Lebanon. Gender in Management: An International Journal, 25(6), 462-469.
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (Tepav) (2011). Türkiye’de bilim kadını olmak bilimsel işgücünde kadın ve cam tavan. N201136, www.tepav.org.tr
  • Uzun, G. (2005). Kadın ve erkek yöneticilerin liderlik davranışları arasındaki farklılıklar ve bankacılık sektöründe uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Yavuzer, Y., Gündoğdu, R. & Koyuncu, S. C. (2015). Investigation of employees’ sources of stress according to demographic variables by controlling type a personality scores. Education and Science, 40(179), 241-250.
  • Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi (2018). Yükseköğretim istatistikleri. Erişim adresi https://istatistik.yok.gov.tr/ ra.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Administration
Journal Section Articles
Authors

Yasemin Yavuzer 0000-0002-3061-4615

Recep Özkan 0000-0003-1915-2365

Publication Date June 29, 2020
Acceptance Date April 6, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 40

Cite

APA Yavuzer, Y., & Özkan, R. (2020). CAM TAVAN ALGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(40), 585-599. https://doi.org/10.30794/pausbed.647791
AMA Yavuzer Y, Özkan R. CAM TAVAN ALGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. PAUSBED. June 2020;(40):585-599. doi:10.30794/pausbed.647791
Chicago Yavuzer, Yasemin, and Recep Özkan. “CAM TAVAN ALGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 40 (June 2020): 585-99. https://doi.org/10.30794/pausbed.647791.
EndNote Yavuzer Y, Özkan R (June 1, 2020) CAM TAVAN ALGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 40 585–599.
IEEE Y. Yavuzer and R. Özkan, “CAM TAVAN ALGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI”, PAUSBED, no. 40, pp. 585–599, June 2020, doi: 10.30794/pausbed.647791.
ISNAD Yavuzer, Yasemin - Özkan, Recep. “CAM TAVAN ALGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 40 (June 2020), 585-599. https://doi.org/10.30794/pausbed.647791.
JAMA Yavuzer Y, Özkan R. CAM TAVAN ALGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. PAUSBED. 2020;:585–599.
MLA Yavuzer, Yasemin and Recep Özkan. “CAM TAVAN ALGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 40, 2020, pp. 585-99, doi:10.30794/pausbed.647791.
Vancouver Yavuzer Y, Özkan R. CAM TAVAN ALGISI ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. PAUSBED. 2020(40):585-99.