Review
BibTex RIS Cite

NİTEL ARAŞTIRMA GELENEĞİNDE NİCEL GÖSTERGELERİN KULLANIMI VE GENELLENEBİLİRLİK ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Year 2021, Issue: 42, 231 - 242, 16.02.2021
https://doi.org/10.30794/pausbed.801464

Abstract

Akademik dünyada “nitel araştırmalarda sayısal ifadeler kullanılamayacağı” ve “genelleme yapılamayacağı” ile ilgili klişelere ilişkin yazıların sayısındaki artış dikkat çekicidir. Bu çalışmanın amacı, nitel araştırmalarda nicel göstergelerin kullanılması ve nitel araştırmada genellenebilirlik konusunda farklılaşan görüşler üzerine bir değerlendirme yapmaktır. Ayrıca çalışma, nitel araştırmalarda nicel göstergelerin nasıl değerlendirilebileceği konusunda bir tartışma çabası içermektedir. Nitel ve nicel araştırmacılar arasındaki paradigma savaşları, veriden çok yöntem ve paradigma farklılıklarına odaklansa da, yöntemde kullanılan veri toplama araçlarının farklılaşması aslında sayısal olan ve sayısal olmayan veri arasındaki farklılıkları ima etmektedir. Ulusal literatürde bu tartışmayı ele alan bir çalışmaya rastlanmamakla birlikte, uluslararası alanda bazı tartışma yazıları bulunmaktadır. Bu çalışmada, söz konusu boşluğun doldurulması umulmaktadır. İlgili alanyazın incelemesi sonucunda; nitel araştırma geleneğinde sayıların kullanılmasının araştırmanın amaçlarına uygun olacak şekilde bazı metodolojik ve pratik yararlar sağlayabileceği ancak sayıların kullanımında nitel araştırma geleneği ile bağdaşmayacak noktaların bulunduğu belirlenmiştir

References

  • Aspers, P., & Corte, U. (2019). What is qualitative in qualitative research. Qualitative sociology, 42(2), 139-160.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2015). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publications.
  • Coyle, N., & Tickoo, R. (2007). Qualitative research: what this research paradigm has to offer to the understanding of pain, Pain Medicine, 8, 205-206.
  • Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2007). Qualitative inquiry and research method: Choosing among five approaches. Sage publications.
  • Chivanga, S. Y. (2016). Qualitative research methodology and numbers. Journal of Social Sciences, 47(2), 119-122. Ely, M., Anzul, M., Friedman, T., Garner, D., & Steinmetz, A. M.(1991). Doing qualitative research: Circles within circles. Psychology Press.
  • Fakis, A., Hilliam, R., Stoneley, H., & Townend, M. (2014). Quantitative analysis of qualitative information from interviews: A systematic literature review. Journal of Mixed Methods Research, 8(2), 139-161.
  • Frey, L. R. (1992). Interpreting communication research: A case study approach. Pearson College Division.
  • Golafshani, N. (2003). Understanding reliability and validity in qualitative research. The Qualitative Report, 8(4), 597-607.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage publications.
  • Lindlof, T. R., & Taylor, B. C. (2009). Qualitative communication research methods. Sage publications.
  • Loehnert, S. (2010). About statistical analysis of qualitative survey data. International Journal of Quality, Statistics, and Reliability, 1-12.
  • Maxwell, J. A. (2010). Using numbers in qualitative research. Qualitative inquiry, 16(6), 475-482.
  • Maxwell, J. A. (2013). Qualitative research design: An interactive approach (Vol. 41). Sage publications.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. 3rd. ed: Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Onwuegbuzie, A. J., and Leech, N. L. (2007). Sampling designs in qualitative research: Making the sampling process more public. The Qualitative Report, 12(2), 238–254.
  • Onwuegbuzie, A. J., Jiao, Q. G., & Bostick, S. L. (2004). Library anxiety: Theory, research, and applications (No. 1). Scarecrow Press.
  • Robson, C., & McCartan, K. (2016). Real world research. John Wiley & Sons.
  • Silverman, D. (2013). Doing qualitative research: A practical handbook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Weber, R. P. (1990). Basic content analysis (No. 49). Sage Publications.
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research and methods: Integrating theory and practice. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • White, C., & Woodfield, K. Ritchie, J.(2003). Reporting and presenting qualitative data. U J. Ritchie i J. Lewis (Ed.). Qualitative research practice: A guide for social science students, 287-321.
Year 2021, Issue: 42, 231 - 242, 16.02.2021
https://doi.org/10.30794/pausbed.801464

Abstract

References

  • Aspers, P., & Corte, U. (2019). What is qualitative in qualitative research. Qualitative sociology, 42(2), 139-160.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2015). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publications.
  • Coyle, N., & Tickoo, R. (2007). Qualitative research: what this research paradigm has to offer to the understanding of pain, Pain Medicine, 8, 205-206.
  • Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2007). Qualitative inquiry and research method: Choosing among five approaches. Sage publications.
  • Chivanga, S. Y. (2016). Qualitative research methodology and numbers. Journal of Social Sciences, 47(2), 119-122. Ely, M., Anzul, M., Friedman, T., Garner, D., & Steinmetz, A. M.(1991). Doing qualitative research: Circles within circles. Psychology Press.
  • Fakis, A., Hilliam, R., Stoneley, H., & Townend, M. (2014). Quantitative analysis of qualitative information from interviews: A systematic literature review. Journal of Mixed Methods Research, 8(2), 139-161.
  • Frey, L. R. (1992). Interpreting communication research: A case study approach. Pearson College Division.
  • Golafshani, N. (2003). Understanding reliability and validity in qualitative research. The Qualitative Report, 8(4), 597-607.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage publications.
  • Lindlof, T. R., & Taylor, B. C. (2009). Qualitative communication research methods. Sage publications.
  • Loehnert, S. (2010). About statistical analysis of qualitative survey data. International Journal of Quality, Statistics, and Reliability, 1-12.
  • Maxwell, J. A. (2010). Using numbers in qualitative research. Qualitative inquiry, 16(6), 475-482.
  • Maxwell, J. A. (2013). Qualitative research design: An interactive approach (Vol. 41). Sage publications.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. 3rd. ed: Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Onwuegbuzie, A. J., and Leech, N. L. (2007). Sampling designs in qualitative research: Making the sampling process more public. The Qualitative Report, 12(2), 238–254.
  • Onwuegbuzie, A. J., Jiao, Q. G., & Bostick, S. L. (2004). Library anxiety: Theory, research, and applications (No. 1). Scarecrow Press.
  • Robson, C., & McCartan, K. (2016). Real world research. John Wiley & Sons.
  • Silverman, D. (2013). Doing qualitative research: A practical handbook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Weber, R. P. (1990). Basic content analysis (No. 49). Sage Publications.
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research and methods: Integrating theory and practice. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • White, C., & Woodfield, K. Ritchie, J.(2003). Reporting and presenting qualitative data. U J. Ritchie i J. Lewis (Ed.). Qualitative research practice: A guide for social science students, 287-321.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology
Journal Section Articles
Authors

Nihan Demirkasımoğlu 0000-0001-8609-9985

Publication Date February 16, 2021
Acceptance Date December 20, 2020
Published in Issue Year 2021 Issue: 42

Cite

APA Demirkasımoğlu, N. (2021). NİTEL ARAŞTIRMA GELENEĞİNDE NİCEL GÖSTERGELERİN KULLANIMI VE GENELLENEBİLİRLİK ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(42), 231-242. https://doi.org/10.30794/pausbed.801464
AMA Demirkasımoğlu N. NİTEL ARAŞTIRMA GELENEĞİNDE NİCEL GÖSTERGELERİN KULLANIMI VE GENELLENEBİLİRLİK ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. PAUSBED. February 2021;(42):231-242. doi:10.30794/pausbed.801464
Chicago Demirkasımoğlu, Nihan. “NİTEL ARAŞTIRMA GELENEĞİNDE NİCEL GÖSTERGELERİN KULLANIMI VE GENELLENEBİLİRLİK ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 42 (February 2021): 231-42. https://doi.org/10.30794/pausbed.801464.
EndNote Demirkasımoğlu N (February 1, 2021) NİTEL ARAŞTIRMA GELENEĞİNDE NİCEL GÖSTERGELERİN KULLANIMI VE GENELLENEBİLİRLİK ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 42 231–242.
IEEE N. Demirkasımoğlu, “NİTEL ARAŞTIRMA GELENEĞİNDE NİCEL GÖSTERGELERİN KULLANIMI VE GENELLENEBİLİRLİK ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”, PAUSBED, no. 42, pp. 231–242, February 2021, doi: 10.30794/pausbed.801464.
ISNAD Demirkasımoğlu, Nihan. “NİTEL ARAŞTIRMA GELENEĞİNDE NİCEL GÖSTERGELERİN KULLANIMI VE GENELLENEBİLİRLİK ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 42 (February 2021), 231-242. https://doi.org/10.30794/pausbed.801464.
JAMA Demirkasımoğlu N. NİTEL ARAŞTIRMA GELENEĞİNDE NİCEL GÖSTERGELERİN KULLANIMI VE GENELLENEBİLİRLİK ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. PAUSBED. 2021;:231–242.
MLA Demirkasımoğlu, Nihan. “NİTEL ARAŞTIRMA GELENEĞİNDE NİCEL GÖSTERGELERİN KULLANIMI VE GENELLENEBİLİRLİK ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 42, 2021, pp. 231-42, doi:10.30794/pausbed.801464.
Vancouver Demirkasımoğlu N. NİTEL ARAŞTIRMA GELENEĞİNDE NİCEL GÖSTERGELERİN KULLANIMI VE GENELLENEBİLİRLİK ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. PAUSBED. 2021(42):231-42.