Geleneksel performans ölçütleri; paydaş taleplerinin değişmesi, daha fazla bilgi talebi gibi muhtelif sebeplerden dolayı zamanla yetersiz kalmıştır. Bu boşluğu alternatif performans ölçütleri olarak ifade edilen ölçütler doldurmuştur. ESMA, IOSCO, IFAC ve SEC gibi kuruluşlar son yıllarda alternatif performans ölçütleri konusunda yasal düzenlemeler oluşturmuşlar ve işletmelerin kullanımına sunmuşlardır. Türkiye’de de işletmeler alternatif performans ölçütü ifadesi kullanmadan bu kapsamda yer alan performans ölçütlerini faaliyet raporları ve yatırımcı sunumları başta olmak üzere muhtelif yerlerde kullanmaktadırlar. Uluslararası kurumların alternatif performans ölçütleri konusunda getirdiği yasal düzenlemeler ile birlikte sağlanan doğrulanabilirlik, tarafsızlık, tutarlılık ve şeffaflık ise henüz Türkiye’deki işletmeler için geçerli değildir. Bunun nedeni ise ölçütler konusunda herhangi bir düzenlemenin ulusal düzeyde yer almamasıdır. Bu alandaki boşluğun UFRS’lerin Türkiye’deki uygulaması gibi alternatif performans ölçütlerinin de uluslararası düzenlemelere paralel ulusal bir düzenleme ile giderilebileceği düşünülmektedir. Bu çalışmada, ulusal düzeydeki bu açıktan hareket edilmiş ve Türkiye için alternatif performans ölçütleri için bir ulusal rehber önerisi ve bir uygulama örneği sunulmuştur. Türkiye Alternatif Performans Ölçütleri Rehberi’nin gelecekte Türkiye’de konu hakkında yapılacak olan çalışmalara temel teşkil etmesi amaçlanmaktadır. Rehberde yer alan ve işletme paydaşlarına asgari düzeyde güvence sağlayan alternatif performans ölçütlerine ilişkin denetim kontrol listesinin ise uluslararası literatüre katkı sunması beklenmektedir.
Traditional performance measures used by corporations have been insufficient in time due to various reasons such as changing stakeholder demands, requesting more information. This insufficiency has been filled by alternative performance measures. Organizations such as ESMA, IOSCO, IFAC, and SEC have prepared legal regulations on alternative performance measures and made them available to businesses in recent years. Businesses in Turkey, use mainly alternative performance measures in their annual reports and investor presentations without alternative performance measures term. Legal regulations prepared by international institutions on alternative performance measures brought verifiability, objectivity, consistency, and transparency. This situation is not yet available for businesses in Turkey. This is because any regulation on alternative performance measures is not included at the national level. The gap in this field for Turkey is thought to be filled with national guidelines in line with international regulations. In this study, we present a national guideline recommendation for alternative performance measures for Turkey and an application accordingly. It is thought that the Turkish Guidelines on Alternative Performance Measures will form the basis for future studies on alternative performance measures. The audit checklist for alternative performance measures included in the Turkish Guidelines that provides minimum assurance to business stakeholders is expected to contribute to the international literature.
Business Performance Performance Measurement Alternative Performance Measures Turkish Guidelines
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 23, 2021 |
Acceptance Date | July 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 43 |