In this study, the effect of personal nostalgia tendency and perceived quality of nostalgic products on the intention of purchase in the context of retro marketing is examined. Besides, the relationship between the intention of purchase and the personal nostalgia tendency and the perceived quality of nostalgic products and is also tried to be revealed. 409 consumers from Muğla and its vicinity participated in the study. Descriptive statistics analysis, Pearson correlation analysis, and multiple linear regression analysis were used in the analysis of the data obtained from the research. As a result of the research, it has been determined that there is a significant and positive relationship between personal nostalgia tendency and purchase intention, and between nostalgic product quality perception and purchase intent. As a result of multiple linear regression analysis; it has been understood that personal nostalgia tendency and quality perception related to nostalgic products have significant and positive effects on purchasing intent.
Retro Marketing Retro Marketing Personal Nostalgia Tendency Quality Perception Regarding Nostalgic Products Intention of Purchase
Bu çalışmada, retro pazarlama çerçevesinde kişisel nostalji eğiliminin ve nostaljik ürünlere ilişkin kalite algısının satın alma niyeti üzerindeki etkisi araştırılmaktadır. Ayrıca kişisel nostalji eğilimi ve nostaljik ürünlere yönelik kalite algısının satın alma niyeti ile ilişkisi de ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Araştırmaya Muğla ili ve çevresinden 409 tüketici katılmıştır. Araştırma neticesinde elde edilen verilerin analizinde, betimsel istatistik analizi, pearson korelâsyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır.
Araştırma neticesinde kişisel nostalji eğilimi ile satın alma niyeti arasında pozitif yönlü 0.674 oranında, nostaljik ürün kalite algısı ile satın alma niyeti arasında pozitif yönlü 0.825 oranında ilişki olduğu tespit edilmiştir. Nostaljik ürün satın alma niyetinin kişisel nostalji eğilimi ve kalite algısı ile açıklanma oranı 0.688’dir. Nostaljik ürün satın alma niyeti üzerinde, kişisel nostalji eğiliminin 0.147 oranında, nostaljik ürün kalite algısının ise 0.868 oranında etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 26, 2021 |
Acceptance Date | December 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 45 |