Yoğun rekabetin yaşandığı günümüzde işletmeler yeni ürün geliştirme çalışmalarına gittikçe daha fazla önem vermektedir. Tedarik zinciri entegrasyonunun yeni ürün geliştirmeye etkisini inceleyen henüz az sayıda çalışma bulunmaktadır. Bu nedenle çalışmada tedarik zinciri entegrasyonu ve yeni ürün geliştirme arasındaki ilişki irdelenmektedir. Çalışmada tedarik zinciri entegrasyonu; dış ve iç entegrasyon olmak üzere iki başlık altında incelenmektedir. Dış entegrasyon ise tedarikçi ve müşteri entegrasyonu olarak iki alt başlığa ayrılmaktadır. Ayrı ayrı tedarikçi entegrasyonunun ve müşteri entegrasyonunun yeni ürün geliştirme üzerindeki etkisinde iç entegrasyonun aracılık etkisi çalışma kapsamında incelenmiştir. Ankara ve İstanbul illerinde imalat sektöründe faaliyet gösteren 390 orta ve büyük ölçekli işletmeye uygulanan anketler ile veri toplanmıştır. Elde edilen verilere güvenirlik, geçerlik ve hipotez testleri uygulanmıştır. Çalışma bulgularına göre hem tedarikçi hem de müşteri entegrasyonunun yeni ürün geliştirme üzerindeki etkisinde iç entegrasyonun kısmi aracılık etkisi tespit edilmiştir.
Tedarik Zinciri Entegrasyonu Tedarikçi Entegrasyonu Müşteri Entegrasyonu İç Entegrasyon Yeni Ürün Geliştirme
In today's world of intense competition, businesses pay more and more attention to new product development efforts. There are still few studies examining the effect of supply chain integration on new product development. Therefore, the study examines the relationship between supply chain integration and new product development. In the study, supply chain integration is examined under two headings as external and internal integration. External integration is divided into two sub-categories as supplier and customer integration. The mediating effect of internal integration on the effect of individual supplier integration and customer integration on new product development was examined within the scope of the study. Data were collected through questionnaires applied to 390 medium and large-scale enterprises operating in the manufacturing sector in Ankara and Istanbul provinces. Reliability, validity and hypothesis tests were applied to the obtained data. According to the findings of the study, the partial mediating effect of internal integration on the effect of both supplier and customer integration on new product development was determined.
Supply Chain Integration Supplier Integration Customer Integration Internal Integration New Product Development
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 2, 2021 |
Acceptance Date | February 7, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 46 |