In this study, the direct effect of perceived organizational support and leader-member exchange on career satisfaction and the indirect effect through self-efficacy has been investigated. The model of the research was set by utilizing social exchange theory and social cognitive career theory. In this context, both direct effects of perceived organizational support and leader-member exchange and also indirect statistical effect on self-efficacy have been tested. The data of the research were collected through an online survey by reaching 524 employees of 28 companies that received education from a training and consultancy firm operating in Istanbul. According to the results of the analysis, it was seen that the perceived organizational support and leader-member iexchange had a direct effect on career satisfaction and an indirect effect on self-efficacy. Accordingly, the findings of the study support all the hypotheses of the study.
Bu çalışmada çalışanlarda algılanan kurumsal destek ve lider-üye etkileşiminin kariyer tatminine olan doğrudan ve öz-yeterlilik üzerinden dolaylı etkileri araştırılmıştır. Araştırmanın modeli sosyal değişim teorisi ve sosyal bilişsel kariyer teorisinden faydalanılarak oluşturulmuştur. Algılanan kurumsal destek ve lider üye etkileşiminin kariyer tatmini üzerinde hem doğrudan hem de öz-yeterlilik üzerinden dolaylı istatistiksel etkisi test edilmiştir. Araştırmanın verileri çevrim içi anket yoluyla İstanbul’da faaliyet gösteren bir eğitim ve danışmanlık firmasından eğitim almış 28 işletmenin 524 çalışana ulaşılarak toplanmıştır. Analiz sonuçlarına göre algılanan kurumsal destek ve lider üye etkileşiminin kariyer tatmini üzerinde doğrudan ve öz-yeterlilik üzerinden dolaylı istatistiksel etkisi olduğu görülmüştür. Buna göre araştırmanın bulguları çalışmanın tüm hipotezlerini destekler niteliktedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 10, 2022 |
Publication Date | October 28, 2022 |
Acceptance Date | June 23, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 53 |