Bu çalışma, işletme grubuna bağlı firmaların grup içindeki diğer firmalarla bilgi paylaşımı ve sosyal ilişkilerini grup dışındaki firmalarla ilişkileri ile karşılaştırmaktadır. Ayrıca bu çalışma, bir gruba bağlı ve bağımsız firmaları performans ve inovasyonları bakımından karşılaştırmaktadır. Türk işletme gruplarına bağlı ve bağımsız 128 firmadan elde edilen anket verisi incelendiğinde, gruba bağlı firmaların örtük, açık bilgi paylaşımı ve güven ilişkilerinin grup içi ve dışında farklılaştığı görülmektedir. Gruba bağlı ve bağımsız firmaların performans, inovasyon ile kurumsal destek, örgütsel sermaye ve özümseme kapasitesinin farklı olmadığı görülmektedir. Bu çalışma, gelişmekte olan bir ekonomide gruba bağlılığın firmalar için değer yaratma durumunu incelemesi bakımından işletme grupları yazınına katkı sağlamaktadır.
The present study examines whether business group affiliates engage in social capital and knowledge sharing relations with firms within their groups more than they do with peers outside the group. In addition, this study compares group affiliated and independent firms in terms of performance and innovation. Using survey data from 128 Turkish business group affiliated and independent manufacturing firms, findings indicate that while group firms’ relations within and outside the group show significant differences in terms of tacit, explicit knowledge sharing and social capital in the form of trust, affiliated and independent firms do not differ in terms of performance, innovation and other characteristics, such as institutional support, organizational capital and absorptive capacity. This study contributes to the business group research by examining whether affiliation creates value for firms in an emerging economy.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Finance |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | July 5, 2023 |
Publication Date | July 18, 2023 |
Acceptance Date | May 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 57 |