Throughout its millennia of adventure, theatre has served as a mirror of society, reflecting changing cultural norms and technological developments. With the expansion of the individual use of technology, the viewing behaviour of the theatre audience has also transformed. In addition to television, cinema and broadcasting platforms, the use of social media tools affects viewing habits by changing performance dynamics. The research, which examines the evolution of the audience by focusing on the impact of new technologies, tries to determine the nature of today's viewing habits by referring to the views of the audience and theatre professionals. The aim of this study is to contribute to the field by enabling theatre professionals to have an idea about audience orientations by investigating the views of the audience on the impact of technology and social media on theatre viewing habits. In this study, which was designed as a descriptive research, qualitative and quantitative data were collected online and analysed according to their types. The results of the study showed that the series on digital platforms and the use of social media has a negative impact on viewing habits. The research shows that in order to continue to create an alternative to the content on social media and digital platforms, the durations of plays should be reshaped according to viewing habits.
Tiyatro, binlerce yıllık serüveni boyunca değişen kültürel normları ve teknolojik gelişmeleri yansıtarak toplumsal bir ayna görevi görmüştür. Teknolojinin bireysel kullanım alanının genişlemesiyle birlikte tiyatro seyircisinin izleme davranışı da dönüşmüştür. Televizyon, sinema ve yayın platformlarının yanında sosyal medya araçlarının kullanımı performans dinamiklerinin değiştirerek izleme alışkanlıklarını etkilemektedir. Seyircinin evrimini, yeni teknolojilerin etkisine odaklanarak inceleyen araştırma seyirci ve tiyatro profesyonellerinin görüşlerine başvurarak günümüzdeki izleme alışkanlıklarının niteliğini belirlemeye çalışmaktadır. Bu çalışmanın amacı seyircilerin, teknolojinin ve sosyal medyanın tiyatro izleme alışkanlığına etkisi üzerindeki görüşlerini araştırarak tiyatro profesyonellerinin seyirci yönelişleri hakkında fikir sahibi olmasını sağlayarak alana katkı sunmaktır. Betimsel bir araştırma olarak kurgulanan bu çalışmada nitel ve nicel veriler çevrimiçi olarak toplanmış̧ türlerine göre analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları dijital platformlardaki dizilerin ve sosyal medya kullanımının izleme alışkanlığını olumsuz yönde etkilediğini ortaya koymuştur. Araştırma sosyal medya ve dijital platformlardaki içerikler karşısında bir alternatif oluşturmaya devam edebilmek için oyun sürelerinin izleme alışkanlıklarına göre yeniden şekillenmesi gerektiğini göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Contemporary Drama Studies, Art Sociology, Art Criticism, Art History |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 16, 2024 |
Publication Date | May 16, 2024 |
Submission Date | December 1, 2023 |
Acceptance Date | April 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 62 |