In the new world brought by the digital age, the ability to effectively find the content on web pages, to research the truth of the information obtained and not to be exposed to deceptions, is defined as digital literacy. Social media has positive and negative effects on the lives of individuals who upload all their activities to social media as a way of self-realization is found. These effects, largely depend on users' digital literacy, which is their cognitive ability. In this study, it is aimed to examine the digital literacy skills of individuals in their use of social media. The use of social media was examined in terms of digital literacy in the major earthquake disaster that occurred on February 6, 2023, whose epicenter was Kahramanmaraş, affected 10 provinces at once. The sample of the research consists of data taken from accounts registered on Twitter (X Space), a social media platform. The data was obtained by extracting the shares made on Twitter between 08.02.2023-15.02.2023 from the Maxqda 2022 qualitative data analysis program. The information reached through 5000 tweets, accessed through the authors' official accounts and tagged #earthquake and #disaster, was analyzed and evaluated in the Maxqda 2022 program. According to the findings; within the scope of digital literacy skills, activities of individuals such as creating video reels (reels), tweeting synchronously with different social media accounts (Instagram, etc.) and drawing attention to fake sites can be considered as sub-codes.
Dijital çağın getirdiği yenidünya düzeninde web sayfalarında yer alan içerikleri etkili bir şekilde bulma, bilginin doğrulunu araştırma ve aldatmacalara maruz kalmama yeteneği dijital okuryazarlık olarak tanımlanmaktadır. Kendini gerçekleştirmenin bir yolu olarak tüm aktivitelerini sosyal medyaya yükleyen bireylerin yaşamlarında sosyal medyanın olumlu ve olumsuz etkileri bulunmaktadır. Bu etkiler, büyük ölçüde kullanıcıların bilişsel yeteneklerinden olan dijital okuryazarlığına bağlıdır. Bu çalışmada, kullanıcıların sosyal medya kullanımında dijital okuryazarlık becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. 6 Şubat 2023’te merkez üssü Kahramanmaraş olan, 10 ili birden etkileyen büyük deprem felaketinde sosyal medya kullanımı dijital okuryazarlık açısından incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini bir sosyal medya platformu olan Twitter (X Space)’da kayıtlı hesaplardan çekilen veriler oluşturmaktadır. 08.02.2023-15.02.2023 tarih aralığında yazarların resmi hesapları üzerinden #deprem ve #afet etiketi ile erişilen 5000 tweet üzerinden aktarılan bilgiler Maxqda 2022 programında analiz edilerek değerlendirilmiştir. Bulgulara göre; dijital okuryazarlığın boyutları kapsamında bireylerin video makaraları (reels videoları) oluşturma, farklı sosyal medya hesapları (Instagram, vb.) ile senkronize tweet atma ve sahte sitelere dikkat çekme gibi faaliyetlerinin alt kodlar olarak ele alınabileceği saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Management Information Systems, Information Systems (Other), Social Media Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 16, 2024 |
Publication Date | May 16, 2024 |
Submission Date | December 2, 2023 |
Acceptance Date | May 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 62 |