Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2017, Volume: 4 Issue: 1, 53 - 67, 01.06.2016

Abstract

References

  • Ali, S.M. (2013). Test Anxiety Inventory (TAI) : Factor Analysis and Psychometric Properties. IOSR Journal of Humanities and Social Sciences, 8 (1), 73-81.
  • Atalay,O. ve Köksal,B.(2015).Öğretim İlke ve Yöntemleri.Konya:Eğitim Kitabevi.
  • Bandura,A.(1993).Perceived Self-efficacy in Cognitive Development and Functioning.Educational Pscychologist,28(2),117-148.
  • Blackwood, J. (2006). How to design and evaulate research in education .http://highered.mheducation.com/sites/0072532491/student_view0/chapter17/main_points.htmladresinden 25.05.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cresswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design:choosing among five approaches.Thousand Oaks:Sage Publications.
  • Demirel, Ö. (2015). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara : Pegem Akademi yayıncılık.
  • Duman, B.(2014).Eleştirel Düşünme.G. Ocak (Ed) . Öğretim İlke ve Yöntemleri (445-468). Ankara : Pegem Akademi yayıncılık.
  • Ergün, M. (1995). Bilimsel Araştırmalarda Bilgisayarla İstatistik Uygulamaları. Ankara: Ocak yayınları.
  • Erözkan,A.(2004).Üniveriste öğrencilerinin sınav kaygısı ve başa çıkma davranışları.SBE Dergisi,12,34-38.
  • Tavşancıl , E. (2014). Tutumların Ölçülmesi ve Veri SPPS ile veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Gülbahar,Y. ve Büyüköztürk,Ş.(2008).Değerlendirme tercihleri ölçeğinin Türkçeye uyarlanması.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,35,148-161.
  • McMillan,J.H.(2015).Sınıf içi değerlendirme.(Çev. Ed.A. Arı).Konya:Eğitim Yayınevi.
  • MEB.(2016).Milli Eğitim Bakanlığı. http://abide.meb.gov.tr/ adresinden 30.03.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı(MEB).(2012).Biçimine göre sorular.http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Bi%C3%A7imine%20G%C3%B6re%20Sorular adresinden 10.04.2016tarihinde alınmıştır.
  • OSYM.(2015).Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi.http://www.osym.gov.tr/belge/1-23308/yazili-sinav-acik-uclu-sorularla-sinav-04022015.htmladresinden alınmıştır.
  • Sullivan, G.M. & Artino, A.R. (2013). Analyzing and interpreting data from likert type scales. Journal of Graduate Medical Education, 5(4), 541-542.
  • Tezbaşaran, A. A. (2008). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: TPD Yayınları.
  • TDK. (2016).Türk Dil Kurumu . http://www.tdk.gov.tr adresinden 31.03.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Temizkan, M. ve Sallabaş,M.Y.(2011).Okuduğunu anlama becerisinin değerlendirilmesinde çoktan seçmeli testlerle açık uçlu yazılı yoklamaların karşılaştırılması.Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,30, 207-220.
  • Tuncel,Z.A.(2015).Kuantum öğrenme .Ö. Demirel(Ed.), Eğitimde yeni yönelimler (289-304).Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ulutaş , S. Ve Erman, M. (2012). Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze Türkiye’de uygulanmış olan ortaöğretim programlarında ölçme ve değerlendirme. Turkish Journal of Education, 1(1), 52-60.
  • Yaman, H. (2010). Writing Anxiety of Turkish Students: Scale Development and The Working Procedures in Terms of Various Variables. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 267-289.
  • Wren, D.G. ve Benson, J. (2004). Measuring Test Anxiety in Children : Scale Development and International Construct Validation. Anxiety, Stress And Coping, 17(1) , 227-240.

A Scale Development Study To Determine The Self-efficacy Perception Of Students On Written Exams

Year 2017, Volume: 4 Issue: 1, 53 - 67, 01.06.2016

Abstract

Institutions such as The ministry of Education and
student selection and placement center place importance on assessment and
evaluation techniques in recent years to measure efficacy of students. The
institutions are trying to carry out written examinations and provide the
adaptation of students to this kind of evaluation technique. In this study,
general survey model is used. The application scale of the self-efficacy
towards written examination was developed in the direction of Mamak Anatolia
high school and Sehit Piyade Er Murat Eroglu secondary school students. The
validity and the reliability of the scale is done on the data gained from 305
students elected by the method of convenience sampling. At first, the scale was
prepared as 61 items. Then 36 items are taken out related to factor analysis
and 25 items left eventually.  KMO
(Kaiser-Meyer Olkin ) value is 0.870 and the value of (Cronbach alpha) calculated
for the reliability study is .887. As a result of factorial validity of the
scale, items change between .416 
and  .722. According to the factor
analysis results, three factors are found. These factors are ‘self-confidence’,
’higher order thinking’ and ‘effort’. This study shows that the scale has a
valid and reliable form.

References

  • Ali, S.M. (2013). Test Anxiety Inventory (TAI) : Factor Analysis and Psychometric Properties. IOSR Journal of Humanities and Social Sciences, 8 (1), 73-81.
  • Atalay,O. ve Köksal,B.(2015).Öğretim İlke ve Yöntemleri.Konya:Eğitim Kitabevi.
  • Bandura,A.(1993).Perceived Self-efficacy in Cognitive Development and Functioning.Educational Pscychologist,28(2),117-148.
  • Blackwood, J. (2006). How to design and evaulate research in education .http://highered.mheducation.com/sites/0072532491/student_view0/chapter17/main_points.htmladresinden 25.05.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cresswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design:choosing among five approaches.Thousand Oaks:Sage Publications.
  • Demirel, Ö. (2015). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara : Pegem Akademi yayıncılık.
  • Duman, B.(2014).Eleştirel Düşünme.G. Ocak (Ed) . Öğretim İlke ve Yöntemleri (445-468). Ankara : Pegem Akademi yayıncılık.
  • Ergün, M. (1995). Bilimsel Araştırmalarda Bilgisayarla İstatistik Uygulamaları. Ankara: Ocak yayınları.
  • Erözkan,A.(2004).Üniveriste öğrencilerinin sınav kaygısı ve başa çıkma davranışları.SBE Dergisi,12,34-38.
  • Tavşancıl , E. (2014). Tutumların Ölçülmesi ve Veri SPPS ile veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Gülbahar,Y. ve Büyüköztürk,Ş.(2008).Değerlendirme tercihleri ölçeğinin Türkçeye uyarlanması.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,35,148-161.
  • McMillan,J.H.(2015).Sınıf içi değerlendirme.(Çev. Ed.A. Arı).Konya:Eğitim Yayınevi.
  • MEB.(2016).Milli Eğitim Bakanlığı. http://abide.meb.gov.tr/ adresinden 30.03.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı(MEB).(2012).Biçimine göre sorular.http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Bi%C3%A7imine%20G%C3%B6re%20Sorular adresinden 10.04.2016tarihinde alınmıştır.
  • OSYM.(2015).Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi.http://www.osym.gov.tr/belge/1-23308/yazili-sinav-acik-uclu-sorularla-sinav-04022015.htmladresinden alınmıştır.
  • Sullivan, G.M. & Artino, A.R. (2013). Analyzing and interpreting data from likert type scales. Journal of Graduate Medical Education, 5(4), 541-542.
  • Tezbaşaran, A. A. (2008). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: TPD Yayınları.
  • TDK. (2016).Türk Dil Kurumu . http://www.tdk.gov.tr adresinden 31.03.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Temizkan, M. ve Sallabaş,M.Y.(2011).Okuduğunu anlama becerisinin değerlendirilmesinde çoktan seçmeli testlerle açık uçlu yazılı yoklamaların karşılaştırılması.Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,30, 207-220.
  • Tuncel,Z.A.(2015).Kuantum öğrenme .Ö. Demirel(Ed.), Eğitimde yeni yönelimler (289-304).Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ulutaş , S. Ve Erman, M. (2012). Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze Türkiye’de uygulanmış olan ortaöğretim programlarında ölçme ve değerlendirme. Turkish Journal of Education, 1(1), 52-60.
  • Yaman, H. (2010). Writing Anxiety of Turkish Students: Scale Development and The Working Procedures in Terms of Various Variables. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 267-289.
  • Wren, D.G. ve Benson, J. (2004). Measuring Test Anxiety in Children : Scale Development and International Construct Validation. Anxiety, Stress And Coping, 17(1) , 227-240.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Articles
Authors

Gürbüz Ocak

İjlal Ocak This is me

Nil Akyol This is me

Publication Date June 1, 2016
Acceptance Date November 30, 2016
Published in Issue Year 2017 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Ocak, G., Ocak, İ., & Akyol, N. (2016). A Scale Development Study To Determine The Self-efficacy Perception Of Students On Written Exams. Participatory Educational Research, 4(1), 53-67.