Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2021, Volume: 8 Issue: 4, 171 - 185, 01.12.2021
https://doi.org/10.17275/per.21.84.8.4

Abstract

References

  • Acar, H., Akar, M., & Acar, Y. B. (2016). Sosyal hizmet öğrencilerinin değer yönelimleri[Value tendencies of social work students]. Kastamonu Education Journal, 24(1), 97-118.
  • Akın, A., & Demirel, S. (2003). Toplumsal cinsiyet kavramı ve sağlığa etkileri. Cumhuriyet Medical Journal, 25(4), 73-82.
  • Alptekin, B. (2019). Öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rolleri ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Altınova, H. H., & Duyan, V. (2013). Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması [The Validity and Reliability of Perception of Gender Scale]. Society and Social Work, 24(2), 9-22.
  • Aşılı, G. (2001). Üniversite öğrencilerinin cinsiyet rolleri ve ego (ben) durumları arasındaki ilişkisi [The Relationship of university student's gender role's and ego state']. (Unpublished master’s thesis). Selçuk University, Konya.
  • Aydın, M., Özen, B. E., Yılmaz, G. Ş., & Sungur, M. A. (2016). Attitudes of nursing students regarding to gender roles. AIBU Journal of Social Sciences, 16(1), 223-242.
  • Aydın, A. (2005). Dil-tarih ve coğrafya fakültesi öğrencilerinin değer hiyerarşileri ile ilahiyat fakültesi öğrencilerinin değer hiyararşilerinin karşılaştırılması [Compairs value hiyerarchy between the students language and history-geography faculty and the student of divinity facult]. (Unpublished master’s thesis). Ankara University, Ankara.
  • Baki, L. (2019). Toplumsal cinsiyet ve feminizm bağlamında 'femvertising': Kadın imgesi üzerine bir araştırma [Femvertising in the context of gender and feminism: A research on female image]. (Unpublished master’s thesis). Marmara University, Istanbul.
  • Balcı, N. (2008). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde değer eğitiminin etkililiği [Effectiveness of value education on social studies lesson for 6 grade primary school]. (Unpublished master’s thesis). Marmara University, Istanbul.
  • Batga, B. (2014). Toplumsal cinsiyet rolleri ile bu rollerin yaşam dengesine olan etkisi:Özel sektörde bir araştırma [Social gender roles and impact of these roles on work life balance: A research in private sector]. (Unpublished master’s thesis). Dokuz Eylül University, İzmir
  • Buğra, A. (2015). Sosyal politika ve toplumsal cinsiyet çalışmaları: Verimli bir birliktelik [Social policy and gender studies: a fruitful partnership]. (Compiled: Saniye Dedeoğlu and Adem Y. Elveren), 2000’ler Türkiye’sinde Sosyal Politika ve Toplumsal Cinsiyet [During the 2000s, Social Policy and Gender in Turkey]. Ankara: İmge Publisher, 13-22.
  • Bulut, S. S. (2012). Gazi eğitim fakültesi öğrencilerinin değer yönelimleri [Value tendencies of the students at the college of education of Gazi University]. International Journal of Turkish Literature Culture Education, 1(3), 216-238.
  • Bussey, K., & Bandura, A. (1999). Social cognitive theory of gender development and differentiation. Psychological Review, 106(4), 676-713.
  • Croft, A., Atkinson, C., Sandstrom, G., Aknin, L., & Orbell, S. (2020). Loosening the GRIP (Gender Roles Inhibiting Prosociality) to Promote Gender Equality. Personality and Social Psychology Review. 25(1),66-92.https://doi.org/10.1177/1088868320964615
  • Connell, R. W. (2016). Toplumsal cinsiyet ve iktidar [Gender and power in society], (Trans: Cem Soydemir), İstanbul: Ayrıntı Publications.
  • Çıtak A. (2008). Kadınların çalışmasına yönelik tutum: Cinsiyet, cinsiyet rolü ve sosyoekonomik düzeye göre bir karşılaştırma [Attitude towards woman’s working: A comparison according to sex, gender role and socioeconomic status]. (Unpublished master’s thesis). Ankara University, Ankara.
  • Çalışkur, A., & Aslan, A. E. (2013). Rokeach değerler envanteri güvenirlik ve geçerlik çalışması [Rokeach values ınventory reliability and validity study]. Balıkesir University The Journal of Social Sciences Institute, 16(29), 81-105.
  • Daşlı, Y. (2019). Öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi üzerine bir alan araştırması [A field study on determining the attitudes of students on gender roles]. YYU Journal of Education Faculty, 16(1), 364-385.
  • Deaux, K., & Major, B. (1987). Putting gender into context: An interactive model of gender related behavior. Psychological Review, 94(3), 369-389.
  • Deikman, A. B., Eagly, A. H., & Kulesa, P. (2002). Accuracy and bias in stereotypes about the social and political attitudes of women and man. Journal of Experimental Social Psychology,38, 268-282.
  • Demirhan İşcan, C. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği [The efficiency of primary school values education curriculum]. (Unpublished doctoral dissertation). Hacettepe University, Ankara.
  • Demirutku, K. & Sümer, N. (2010). Temel değerlerin ölçümü: Portre değerler anketinin Türkçe uyarlaması [The measurement of basic values: Turkish adaptation of portrait values questionnaire]. Turkish Psychological Articles, 13(25), 17-25.
  • Dilmaç, B. (2007). Bir grup fen lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin insani değerler ölçeği ile sınanması [The assesment of the teaching of humane values which are imposed a group of science high school students by humane values scale]. (Unpublished doctoral dissertation). Selçuk University, Konya.
  • Doğan, M. (2018). Ergenlerin değer yönelimleri ve değer yönelimlerinin internet bağımlılığıyla ilişkisinin incelenmesi [Investigation of the value tendencies of adolescents and the relation between value tendencies and internet addiction]. International Journal of Social and Educational Sciences, 5(10), 263-285.
  • Dökmen Z. Y. (2018). Toplumsal cinsiyet-sosyal psikolojik açıklamalar [Gender-Social Psychological Explanations]. Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Dulin, A. M. (2007). A lesson on social ole theory: An example of human behavior in the social environment theory. Advanced in Social Work, 8(1), 104-112.
  • Dursun, A. (2020). Kadına yönelik şiddet: ergenlerin toplumsal cinsiyet algılarının yordayıcılığı [Violence against women: The predictive of adolescents' perceptions of gender]. Turkey Journal of Integrative Psychotherapy, 3(6), 33-44.
  • Eagly, A. H. (1983). Gender and social influence: A social psychological analysis. American Psychologist, 38(9), 971.
  • Farooq, M. S., & Tong Kai, Y. (2017). Female teacher problems at primary level in Pakistan Administered Kashmir. International Online Journal of Primary Education, 6(1), 19-25.
  • Geçici, F., Göllüce, A., Güvenç, E., & Çelik, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları [The attitudes of the university students’ regarding the gender roles]. Süleyman Demirel University Journal of Health Sciences, 8(1), 21-27.
  • García Vega, E., Rico Fernández, R. A., & Fernández García, P. (2017). Sex, gender roles and sexual attitudes in university students/sexo, roles de género y actitudes sexuales en estudiantes universitarios. Psicothema, 29(2), 178-183.
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji [Sociology]. (Trans.: İsmail Yılmaz), İstanbul: Red Publications.
  • Gui, Y. (2019). Gender role attitudes and their psychological effects on Chinese youth. Social Behavior and Personality: an international journal (SBP Journal), 47(5),1-8. doi: https://doi.org/10.2224/sbp.7563
  • Gül, R. (2013). Bir Bir değer eğitimi olarak ilköğretim döneminde doğruluk eğitimi [Education of honesty as a value education during a primary education]. (Unpublished master’s thesis). Hitit University, Çorum.
  • Gümüşoğlu, F. (2008). Ders kitaplarında toplumsal cinsiyet [Gender in school text books]. Society and Democracy, 2(4), 39-50.
  • Güzel A. (2016). Öğrencilerin toplumsal cinsiyet rolleri tutumları ve ilişkili faktörler [Gender roles attitudes of unıversity students and related factors]. Gümüşhane University Journal of Health Sciences,5(4),1-11.
  • Hunter, J. B., Guernsey de Zapien, J., Papenfuss, M., Fernandez, M. L., Meister, J., & Giuliano, A. R. (2004). The impact of a promotora on increasing routine chronic disease prevention among women aged 40 and older at the U.S.-Mexico Border. Health Education Behaviour, 31, 18-27.
  • İmamoğlu, S. (2008). Genç yetişkinlikte kişilerarası ilişkilerin cinsiyet, cinsiyet rolleri ve yalnızlık algısı açısından incelenmesi [Examination of interpersonal relationships in young adulthood in terms of gender, sex-role, and loneliness]. (Unpublished doctoral dissertation). Marmara University, Istanbul.
  • Kaçar, Ö. (2007). Toplumsal cinsiyet ve kadının konumu: Türkiye'de yakın zamanlardaki değişimi anlamak [Social gender and the position of woman: Understanding of the recent changes in Turkey]. (Unpublished master’s thesis). Afyon Kocatepe University, Afyon.
  • Kalaycı N. & Hayırsever, F. (2014). Toplumsal cinsiyet eşitliği bağlamında vatandaşlık ve demokrasi eğitimi ders kitabına yönelik bir inceleme ve bu konuya ilişkin öğrenci algılarının belirlenmesi [An analysis of citizenship and democracy education text book in the context of gender equality and determining students’ perceptions on gender equality]. Educational Sciences: Theory & Practice),14 (3),1-26. DOI: 10.12738/estp.2014.3.1813
  • Kantoğlu, A. (2017). Bir grup ergenin toplumsal cinsiyet algılarının sosyodemografik özelliklere göre değerlendirilmesi [The effect of social demographic factors on the perception of the genderrole: an in depth study performed on adolescents]. (Unpublished master’s thesis). Işık University, İstanbul.
  • Kaplan, K. (2016). Evli bireylerde toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumların, evlilik doyumuna ve psikolojik iyi oluş durumuna etkisinin incelenmesi [An investigation of the attitude of married individuals towards social gender roles and its effects on the marriage satisfaction and psychological well-being]. (Unpublished master’s thesis). Beykent University, İstanbul
  • Kaplan, V. (2019). Kişilerarası ilişkisel rol analizi'nin hemşirelik öğrencilerinin anksiyete düzeylerine, toplumsal cinsiyet rol tutumlarına ve kişilerarası problem çözme yönelimlerine etkisi [The effect of interpersonal relational role analysis on nursing students' anxiety levels, gender role attitudes and interpersonal problem solving orientation]. (Unpublished doctoral dissertation). Ankara University, Ankara.
  • Karakılıç, M., Alay, S., & Koçak, S. (2008). Kadın ve yönetici: Aday yöneticiler yönetimsel becerilerde cinsiyete özgü kalıplara sahip midirler? [Woman and manager: Do cadet sport managers have gender-role stereotypes with respect to some managerial skills?]. Hacettepe J. of Sport Sciences,19(4), 220-237.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri [Scientific Research Methods]. Ankara: Nobel Publishing.
  • Keskin, F., & Ulusan, A. (2016). Kadının toplumsal inşasına yönelik kuramsal yaklaşımlara dair bir değerlendirme [The evaluation on the theoretical approaches related to social construction of women]. The Journal of Akdeniz University's Faculty of Communication, 26, 47-68.
  • Kimberly, A., & Mahaffy, K. (2002). The gendering of adolescents’ childbearing and educational plans: reciprocal effects and the influence of social context. Sex Roles, 11(12), 403–417.
  • Kıran, Ö. (2016). Üniversite öğrencilerinin değer yönelimleri (OMÜ Örneği) [University students value trends (OMU Sample)]. Journal of International Social Research, 9(43),1266-1272.
  • Kılıç, S., Yıldız-Akyol, E., & Yoncalık, O. (2018). Üniversite öğrencilerinin değer yönelimleri ve farkındalıklarının mutluluk düzeylerini yordaması [Values and mindfulness among university students in the prediction of happiness]. The Journal of Happiness & Well-Being, 6(1), 49-60.
  • Lagrave, R. M. (1992). Denetimli bir özgürleşme [A controlled emancipation]. G. Duby, & M. Perrot, in, Kadınların tarihi 5-yirminci yüzyılda kültürel bir kimliğe doğru [Women's history towards a cultural identity in the 5th-twentieth century]. (Trans.A. Fethi, 419-451). İstanbul: Türkiye İş Bankası Publications.
  • Krahe, B. (2018). Violence against women. Current Opinion in Psychology, 19, 6-10.
  • Öngen, B., & Aytaç, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi[Attitudes of university students regarding to gender roles and relationship with life values]. Sociology Conferences, 48(2), 1-18.
  • Özden S., & Gölbaşı Z. (2018). Sağlık çalışanlarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi [Determination of health workers' attitudes towards gender roles]. Kocaeli University Journal of Health Science, 4(3), 95-100. doi:10.30934/kusbed.420223
  • Özensel, E. (2003). Sosyolojik bir olgu olarak değer [The sociological relevance of values]. Journal of Values Education,1(3),217-239.
  • Özmete, E., & Zubaroğlu Yanardağ, M. (2016). Erkeklerin bakış açısıyla toplumsal cinsiyet rolleri: Kadın ve erkek olmanın değeri [The male perspectıve on gender roles: The value of beıng a male or a female]. Turkish Journal of Social Research, 20(1),91-107.
  • Özpulat, F., & Özvarış, Ş. B. (2019). Akşehir sağlık yüksekokulu öğrencilerinin özyeterlilik düzeyleri ve toplumsal cinsiyet algılarının belirlenmesi [The determination of the self-efficacy levels and gender perception among the students of the akşehir school of health]. Journal of Continuing Medical Education, 28(2), 98-107. DOI: 10.17942/sted.431011
  • Öztürk, M., & Ünal,V. (2019). Temel İnsani değerler ile yaşam doyumu arasındaki ilişki: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi örneği [A relation between basic human values and life satisfaction: The case of Sivas Cumhuriyet University]. Hacettepe University Journal of Faculty of Letters, 36(1), 61-74.
  • Ridgeway, C. L., & Smith-Lovin, L. (1999). The gender system and interaction. Annual Review of Sociology, 25,191-216.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi örneği [Value preferences of prospective teachers: A case of Giresun Faculty of Education]. Journal of Values Education-Turkey, 3 (10)73-88.
  • Schmitt, D. P. (2003). Are man universally more dismissing than women? Gender differences in romantic attachment across 62 cultural regions. Personal Relationships, 10(3), 307-333.
  • Schroeder, K. M., Bamaca-Colbert, M. Y. & Robins, R. W. (2019). Becoming more egalitarian: A longitudinal examination of Mexican-origin adolescents' gender role attitudes. Dev Psychol, 55(11), 2311-2323.
  • Schwartz, S. H., Melech, G., Lehmann, A., Burgess, S., Harris, M., & Owens, V. (2001). Extending the cross-cultural validity of the theory of basic human values with a different method of measurement. Journal of cross-cultural psychology, 32(5), 519-542.
  • Scott, J. W. (2007). Toplumsal cinsiyet: faydalı bir tarihsel analiz kategorisi [Gender: A useful category of historical analysis (Trans.: Aydın Tunç Kılıç)], İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Seçgin, F. (2012). Sosyal bilgiler dersinde toplumsal cinsiyet etkinliklerinin öğrencilerin algı ve tutumlarına etkisi [The effect of gender activities in social studies lesson on the perception and attitude of the primary education students]. (Unpublished doctoral dissertation). Gazi University, Ankara.
  • Seçgin, F., & Tural, A. (2011). Sınıf öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları [Attitudes on gender roles of primary school teacher candidates]. Education Sciences, 6(4), 2446-2458.
  • Sesli, Ç. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin özerklik düzeyleri ile değer yönelimleri ve kendini ayarlama düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [The relation between autonomy levels and value tendency and self monitoring levels of secondary school students]. (Unpublished master’s thesis). Erciyes University, Kayseri.
  • Sesli, Ç., & Demir Başaran, S. (2016). Ortaöğretim öğrencilerinin değer yönelimleri ve özerklik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [The relation between value tendency and autonomy levels of high school students]. Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute, 13(34), 238-258.
  • Seven, N. (2019). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları [The attitudes of university students on social gender roles]. PESA Internatıonal journal of social studies, 5(2), 134-149.
  • Şimşek, H. (2011). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin kadın üreme sağlığına etkisi:Türkiye Örneği [Effects of gender inequalities on women’s reproductive health: The case of Turkey]. Journal of Dokuz Eylul University Medical Faculty, 25(2), 119-126.
  • Takkin, T. (2020). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet tutumlarının özgüven, kişilik özellikleri ve sosyo-demografik değişkenler ile ilişkisinin incelenmesi [An examination of the relationship between social gender attitudes with self-confidence, personality characteristics and socio-demographic variables of university students]. (Unpublished master’s thesis). Çağ University, Istanbul.
  • Vogel, D. L., Wester, S. R., Heesacker, M., & Madon, S. (2003). Conforming gender stereotypes: A social role perspective. Sex Roles, 48(11/12), 519-528.
  • Wood, W., & Eagly, A. H. (1999). The origins of sex differences in human behavior: Evolved dispositions versus social roles. American Psychologist, 54(6), 408-423.
  • Yapıcıoğlu Ayaz, Y., Kıvanççı, G., & Safarov, A. (2019). Psikanalitik kuram ve reklamda yaratıcılık [Psychoanalytical theory and creativity in advertising]. The Fourth Power, 2(2), 75-92.
  • Yıldırım, E. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının değer yönelimleri: bir durum çalışması [Value Aspects of Pre-Service Elementary Teachers: A Case Study]. Kilis 7 Aralık University Journal of Social Sciences, 10(19), 109-126.
  • Zeyneloğlu, S. (2008). Ankara'da hemşirelik öğrenimi gören üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları [Attitudes of nursing students enrolled at universities in Ankara towards gender roles]. (Unpublished doctoral dissertation). Hacettepe University, Ankara.
  • Zeyneloğlu, S., & Terzioğlu, F. (2011). Toplumsal cinsiyet rolleri tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri [Development and psychometric properties gender roles attitude scale]. H. U. Journal of Education, 40, 409-420.
  • Zuo, X., Lou, C., Gao, E., Lian, Q., & Shah, I. H. (2018). Gender role attitudes, awareness and experiences of non-consensual sex among university students in Shanghai, China. Reproductive health, 15(1), 1-10.

University Students' Attitudes Towards Gender Roles Predicting Their Value Orientation

Year 2021, Volume: 8 Issue: 4, 171 - 185, 01.12.2021
https://doi.org/10.17275/per.21.84.8.4

Abstract

An individual's gender determines his position in the society he lives in. According to the social role theory, the differences between the behaviours of women and men can be explained by gender stereotypes and social roles. Value and attitudes go hand in hand. It is noteworthy that the individual has gained or possessed in the situation that causes these attitudes to occur. Therefore, in this research, the goal is to examine to what degree the attitudes of university students towards gender roles predict their value orientation. The participants are comprised 252 undergraduate students in a state university in Turkey and a private university in the Turkish Republic of Northern Cyprus during the academic year 2020-2021. Using the required sampling process, which is one of the non-random sampling techniques, the test sample was calculated. The data of the study were collected in the Social "Gender Roles Attitude" Scale and the "Portrait Value Scale". In the data analysis of the research, in variables that do not show a normal distribution, t-test was used and the relationship of variables with each other was analysed using Pearson's Product-Moment Correlation. Later, based on this relationship, multiple regression analysis was conducted to examine whether the variables predicted each other and if yes, to what extent they do so. The attitudes towards gender roles subscales and meaning orientations were shown to have a statistically positive meaningful association. It was found that the relation between the traditional gender roles sub-dimension of attitude to gender roles and meaning orientations was positively significant. The explanatory perception of the deserving preference of university students towards "traditional gender role" is very strong. Within the framework of the study findings, the related literature was addressed and necessary recommendations were made.

References

  • Acar, H., Akar, M., & Acar, Y. B. (2016). Sosyal hizmet öğrencilerinin değer yönelimleri[Value tendencies of social work students]. Kastamonu Education Journal, 24(1), 97-118.
  • Akın, A., & Demirel, S. (2003). Toplumsal cinsiyet kavramı ve sağlığa etkileri. Cumhuriyet Medical Journal, 25(4), 73-82.
  • Alptekin, B. (2019). Öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rolleri ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Altınova, H. H., & Duyan, V. (2013). Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması [The Validity and Reliability of Perception of Gender Scale]. Society and Social Work, 24(2), 9-22.
  • Aşılı, G. (2001). Üniversite öğrencilerinin cinsiyet rolleri ve ego (ben) durumları arasındaki ilişkisi [The Relationship of university student's gender role's and ego state']. (Unpublished master’s thesis). Selçuk University, Konya.
  • Aydın, M., Özen, B. E., Yılmaz, G. Ş., & Sungur, M. A. (2016). Attitudes of nursing students regarding to gender roles. AIBU Journal of Social Sciences, 16(1), 223-242.
  • Aydın, A. (2005). Dil-tarih ve coğrafya fakültesi öğrencilerinin değer hiyerarşileri ile ilahiyat fakültesi öğrencilerinin değer hiyararşilerinin karşılaştırılması [Compairs value hiyerarchy between the students language and history-geography faculty and the student of divinity facult]. (Unpublished master’s thesis). Ankara University, Ankara.
  • Baki, L. (2019). Toplumsal cinsiyet ve feminizm bağlamında 'femvertising': Kadın imgesi üzerine bir araştırma [Femvertising in the context of gender and feminism: A research on female image]. (Unpublished master’s thesis). Marmara University, Istanbul.
  • Balcı, N. (2008). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde değer eğitiminin etkililiği [Effectiveness of value education on social studies lesson for 6 grade primary school]. (Unpublished master’s thesis). Marmara University, Istanbul.
  • Batga, B. (2014). Toplumsal cinsiyet rolleri ile bu rollerin yaşam dengesine olan etkisi:Özel sektörde bir araştırma [Social gender roles and impact of these roles on work life balance: A research in private sector]. (Unpublished master’s thesis). Dokuz Eylül University, İzmir
  • Buğra, A. (2015). Sosyal politika ve toplumsal cinsiyet çalışmaları: Verimli bir birliktelik [Social policy and gender studies: a fruitful partnership]. (Compiled: Saniye Dedeoğlu and Adem Y. Elveren), 2000’ler Türkiye’sinde Sosyal Politika ve Toplumsal Cinsiyet [During the 2000s, Social Policy and Gender in Turkey]. Ankara: İmge Publisher, 13-22.
  • Bulut, S. S. (2012). Gazi eğitim fakültesi öğrencilerinin değer yönelimleri [Value tendencies of the students at the college of education of Gazi University]. International Journal of Turkish Literature Culture Education, 1(3), 216-238.
  • Bussey, K., & Bandura, A. (1999). Social cognitive theory of gender development and differentiation. Psychological Review, 106(4), 676-713.
  • Croft, A., Atkinson, C., Sandstrom, G., Aknin, L., & Orbell, S. (2020). Loosening the GRIP (Gender Roles Inhibiting Prosociality) to Promote Gender Equality. Personality and Social Psychology Review. 25(1),66-92.https://doi.org/10.1177/1088868320964615
  • Connell, R. W. (2016). Toplumsal cinsiyet ve iktidar [Gender and power in society], (Trans: Cem Soydemir), İstanbul: Ayrıntı Publications.
  • Çıtak A. (2008). Kadınların çalışmasına yönelik tutum: Cinsiyet, cinsiyet rolü ve sosyoekonomik düzeye göre bir karşılaştırma [Attitude towards woman’s working: A comparison according to sex, gender role and socioeconomic status]. (Unpublished master’s thesis). Ankara University, Ankara.
  • Çalışkur, A., & Aslan, A. E. (2013). Rokeach değerler envanteri güvenirlik ve geçerlik çalışması [Rokeach values ınventory reliability and validity study]. Balıkesir University The Journal of Social Sciences Institute, 16(29), 81-105.
  • Daşlı, Y. (2019). Öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi üzerine bir alan araştırması [A field study on determining the attitudes of students on gender roles]. YYU Journal of Education Faculty, 16(1), 364-385.
  • Deaux, K., & Major, B. (1987). Putting gender into context: An interactive model of gender related behavior. Psychological Review, 94(3), 369-389.
  • Deikman, A. B., Eagly, A. H., & Kulesa, P. (2002). Accuracy and bias in stereotypes about the social and political attitudes of women and man. Journal of Experimental Social Psychology,38, 268-282.
  • Demirhan İşcan, C. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği [The efficiency of primary school values education curriculum]. (Unpublished doctoral dissertation). Hacettepe University, Ankara.
  • Demirutku, K. & Sümer, N. (2010). Temel değerlerin ölçümü: Portre değerler anketinin Türkçe uyarlaması [The measurement of basic values: Turkish adaptation of portrait values questionnaire]. Turkish Psychological Articles, 13(25), 17-25.
  • Dilmaç, B. (2007). Bir grup fen lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin insani değerler ölçeği ile sınanması [The assesment of the teaching of humane values which are imposed a group of science high school students by humane values scale]. (Unpublished doctoral dissertation). Selçuk University, Konya.
  • Doğan, M. (2018). Ergenlerin değer yönelimleri ve değer yönelimlerinin internet bağımlılığıyla ilişkisinin incelenmesi [Investigation of the value tendencies of adolescents and the relation between value tendencies and internet addiction]. International Journal of Social and Educational Sciences, 5(10), 263-285.
  • Dökmen Z. Y. (2018). Toplumsal cinsiyet-sosyal psikolojik açıklamalar [Gender-Social Psychological Explanations]. Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Dulin, A. M. (2007). A lesson on social ole theory: An example of human behavior in the social environment theory. Advanced in Social Work, 8(1), 104-112.
  • Dursun, A. (2020). Kadına yönelik şiddet: ergenlerin toplumsal cinsiyet algılarının yordayıcılığı [Violence against women: The predictive of adolescents' perceptions of gender]. Turkey Journal of Integrative Psychotherapy, 3(6), 33-44.
  • Eagly, A. H. (1983). Gender and social influence: A social psychological analysis. American Psychologist, 38(9), 971.
  • Farooq, M. S., & Tong Kai, Y. (2017). Female teacher problems at primary level in Pakistan Administered Kashmir. International Online Journal of Primary Education, 6(1), 19-25.
  • Geçici, F., Göllüce, A., Güvenç, E., & Çelik, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları [The attitudes of the university students’ regarding the gender roles]. Süleyman Demirel University Journal of Health Sciences, 8(1), 21-27.
  • García Vega, E., Rico Fernández, R. A., & Fernández García, P. (2017). Sex, gender roles and sexual attitudes in university students/sexo, roles de género y actitudes sexuales en estudiantes universitarios. Psicothema, 29(2), 178-183.
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji [Sociology]. (Trans.: İsmail Yılmaz), İstanbul: Red Publications.
  • Gui, Y. (2019). Gender role attitudes and their psychological effects on Chinese youth. Social Behavior and Personality: an international journal (SBP Journal), 47(5),1-8. doi: https://doi.org/10.2224/sbp.7563
  • Gül, R. (2013). Bir Bir değer eğitimi olarak ilköğretim döneminde doğruluk eğitimi [Education of honesty as a value education during a primary education]. (Unpublished master’s thesis). Hitit University, Çorum.
  • Gümüşoğlu, F. (2008). Ders kitaplarında toplumsal cinsiyet [Gender in school text books]. Society and Democracy, 2(4), 39-50.
  • Güzel A. (2016). Öğrencilerin toplumsal cinsiyet rolleri tutumları ve ilişkili faktörler [Gender roles attitudes of unıversity students and related factors]. Gümüşhane University Journal of Health Sciences,5(4),1-11.
  • Hunter, J. B., Guernsey de Zapien, J., Papenfuss, M., Fernandez, M. L., Meister, J., & Giuliano, A. R. (2004). The impact of a promotora on increasing routine chronic disease prevention among women aged 40 and older at the U.S.-Mexico Border. Health Education Behaviour, 31, 18-27.
  • İmamoğlu, S. (2008). Genç yetişkinlikte kişilerarası ilişkilerin cinsiyet, cinsiyet rolleri ve yalnızlık algısı açısından incelenmesi [Examination of interpersonal relationships in young adulthood in terms of gender, sex-role, and loneliness]. (Unpublished doctoral dissertation). Marmara University, Istanbul.
  • Kaçar, Ö. (2007). Toplumsal cinsiyet ve kadının konumu: Türkiye'de yakın zamanlardaki değişimi anlamak [Social gender and the position of woman: Understanding of the recent changes in Turkey]. (Unpublished master’s thesis). Afyon Kocatepe University, Afyon.
  • Kalaycı N. & Hayırsever, F. (2014). Toplumsal cinsiyet eşitliği bağlamında vatandaşlık ve demokrasi eğitimi ders kitabına yönelik bir inceleme ve bu konuya ilişkin öğrenci algılarının belirlenmesi [An analysis of citizenship and democracy education text book in the context of gender equality and determining students’ perceptions on gender equality]. Educational Sciences: Theory & Practice),14 (3),1-26. DOI: 10.12738/estp.2014.3.1813
  • Kantoğlu, A. (2017). Bir grup ergenin toplumsal cinsiyet algılarının sosyodemografik özelliklere göre değerlendirilmesi [The effect of social demographic factors on the perception of the genderrole: an in depth study performed on adolescents]. (Unpublished master’s thesis). Işık University, İstanbul.
  • Kaplan, K. (2016). Evli bireylerde toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumların, evlilik doyumuna ve psikolojik iyi oluş durumuna etkisinin incelenmesi [An investigation of the attitude of married individuals towards social gender roles and its effects on the marriage satisfaction and psychological well-being]. (Unpublished master’s thesis). Beykent University, İstanbul
  • Kaplan, V. (2019). Kişilerarası ilişkisel rol analizi'nin hemşirelik öğrencilerinin anksiyete düzeylerine, toplumsal cinsiyet rol tutumlarına ve kişilerarası problem çözme yönelimlerine etkisi [The effect of interpersonal relational role analysis on nursing students' anxiety levels, gender role attitudes and interpersonal problem solving orientation]. (Unpublished doctoral dissertation). Ankara University, Ankara.
  • Karakılıç, M., Alay, S., & Koçak, S. (2008). Kadın ve yönetici: Aday yöneticiler yönetimsel becerilerde cinsiyete özgü kalıplara sahip midirler? [Woman and manager: Do cadet sport managers have gender-role stereotypes with respect to some managerial skills?]. Hacettepe J. of Sport Sciences,19(4), 220-237.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri [Scientific Research Methods]. Ankara: Nobel Publishing.
  • Keskin, F., & Ulusan, A. (2016). Kadının toplumsal inşasına yönelik kuramsal yaklaşımlara dair bir değerlendirme [The evaluation on the theoretical approaches related to social construction of women]. The Journal of Akdeniz University's Faculty of Communication, 26, 47-68.
  • Kimberly, A., & Mahaffy, K. (2002). The gendering of adolescents’ childbearing and educational plans: reciprocal effects and the influence of social context. Sex Roles, 11(12), 403–417.
  • Kıran, Ö. (2016). Üniversite öğrencilerinin değer yönelimleri (OMÜ Örneği) [University students value trends (OMU Sample)]. Journal of International Social Research, 9(43),1266-1272.
  • Kılıç, S., Yıldız-Akyol, E., & Yoncalık, O. (2018). Üniversite öğrencilerinin değer yönelimleri ve farkındalıklarının mutluluk düzeylerini yordaması [Values and mindfulness among university students in the prediction of happiness]. The Journal of Happiness & Well-Being, 6(1), 49-60.
  • Lagrave, R. M. (1992). Denetimli bir özgürleşme [A controlled emancipation]. G. Duby, & M. Perrot, in, Kadınların tarihi 5-yirminci yüzyılda kültürel bir kimliğe doğru [Women's history towards a cultural identity in the 5th-twentieth century]. (Trans.A. Fethi, 419-451). İstanbul: Türkiye İş Bankası Publications.
  • Krahe, B. (2018). Violence against women. Current Opinion in Psychology, 19, 6-10.
  • Öngen, B., & Aytaç, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi[Attitudes of university students regarding to gender roles and relationship with life values]. Sociology Conferences, 48(2), 1-18.
  • Özden S., & Gölbaşı Z. (2018). Sağlık çalışanlarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi [Determination of health workers' attitudes towards gender roles]. Kocaeli University Journal of Health Science, 4(3), 95-100. doi:10.30934/kusbed.420223
  • Özensel, E. (2003). Sosyolojik bir olgu olarak değer [The sociological relevance of values]. Journal of Values Education,1(3),217-239.
  • Özmete, E., & Zubaroğlu Yanardağ, M. (2016). Erkeklerin bakış açısıyla toplumsal cinsiyet rolleri: Kadın ve erkek olmanın değeri [The male perspectıve on gender roles: The value of beıng a male or a female]. Turkish Journal of Social Research, 20(1),91-107.
  • Özpulat, F., & Özvarış, Ş. B. (2019). Akşehir sağlık yüksekokulu öğrencilerinin özyeterlilik düzeyleri ve toplumsal cinsiyet algılarının belirlenmesi [The determination of the self-efficacy levels and gender perception among the students of the akşehir school of health]. Journal of Continuing Medical Education, 28(2), 98-107. DOI: 10.17942/sted.431011
  • Öztürk, M., & Ünal,V. (2019). Temel İnsani değerler ile yaşam doyumu arasındaki ilişki: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi örneği [A relation between basic human values and life satisfaction: The case of Sivas Cumhuriyet University]. Hacettepe University Journal of Faculty of Letters, 36(1), 61-74.
  • Ridgeway, C. L., & Smith-Lovin, L. (1999). The gender system and interaction. Annual Review of Sociology, 25,191-216.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi örneği [Value preferences of prospective teachers: A case of Giresun Faculty of Education]. Journal of Values Education-Turkey, 3 (10)73-88.
  • Schmitt, D. P. (2003). Are man universally more dismissing than women? Gender differences in romantic attachment across 62 cultural regions. Personal Relationships, 10(3), 307-333.
  • Schroeder, K. M., Bamaca-Colbert, M. Y. & Robins, R. W. (2019). Becoming more egalitarian: A longitudinal examination of Mexican-origin adolescents' gender role attitudes. Dev Psychol, 55(11), 2311-2323.
  • Schwartz, S. H., Melech, G., Lehmann, A., Burgess, S., Harris, M., & Owens, V. (2001). Extending the cross-cultural validity of the theory of basic human values with a different method of measurement. Journal of cross-cultural psychology, 32(5), 519-542.
  • Scott, J. W. (2007). Toplumsal cinsiyet: faydalı bir tarihsel analiz kategorisi [Gender: A useful category of historical analysis (Trans.: Aydın Tunç Kılıç)], İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Seçgin, F. (2012). Sosyal bilgiler dersinde toplumsal cinsiyet etkinliklerinin öğrencilerin algı ve tutumlarına etkisi [The effect of gender activities in social studies lesson on the perception and attitude of the primary education students]. (Unpublished doctoral dissertation). Gazi University, Ankara.
  • Seçgin, F., & Tural, A. (2011). Sınıf öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları [Attitudes on gender roles of primary school teacher candidates]. Education Sciences, 6(4), 2446-2458.
  • Sesli, Ç. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin özerklik düzeyleri ile değer yönelimleri ve kendini ayarlama düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [The relation between autonomy levels and value tendency and self monitoring levels of secondary school students]. (Unpublished master’s thesis). Erciyes University, Kayseri.
  • Sesli, Ç., & Demir Başaran, S. (2016). Ortaöğretim öğrencilerinin değer yönelimleri ve özerklik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [The relation between value tendency and autonomy levels of high school students]. Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute, 13(34), 238-258.
  • Seven, N. (2019). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları [The attitudes of university students on social gender roles]. PESA Internatıonal journal of social studies, 5(2), 134-149.
  • Şimşek, H. (2011). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin kadın üreme sağlığına etkisi:Türkiye Örneği [Effects of gender inequalities on women’s reproductive health: The case of Turkey]. Journal of Dokuz Eylul University Medical Faculty, 25(2), 119-126.
  • Takkin, T. (2020). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet tutumlarının özgüven, kişilik özellikleri ve sosyo-demografik değişkenler ile ilişkisinin incelenmesi [An examination of the relationship between social gender attitudes with self-confidence, personality characteristics and socio-demographic variables of university students]. (Unpublished master’s thesis). Çağ University, Istanbul.
  • Vogel, D. L., Wester, S. R., Heesacker, M., & Madon, S. (2003). Conforming gender stereotypes: A social role perspective. Sex Roles, 48(11/12), 519-528.
  • Wood, W., & Eagly, A. H. (1999). The origins of sex differences in human behavior: Evolved dispositions versus social roles. American Psychologist, 54(6), 408-423.
  • Yapıcıoğlu Ayaz, Y., Kıvanççı, G., & Safarov, A. (2019). Psikanalitik kuram ve reklamda yaratıcılık [Psychoanalytical theory and creativity in advertising]. The Fourth Power, 2(2), 75-92.
  • Yıldırım, E. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının değer yönelimleri: bir durum çalışması [Value Aspects of Pre-Service Elementary Teachers: A Case Study]. Kilis 7 Aralık University Journal of Social Sciences, 10(19), 109-126.
  • Zeyneloğlu, S. (2008). Ankara'da hemşirelik öğrenimi gören üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları [Attitudes of nursing students enrolled at universities in Ankara towards gender roles]. (Unpublished doctoral dissertation). Hacettepe University, Ankara.
  • Zeyneloğlu, S., & Terzioğlu, F. (2011). Toplumsal cinsiyet rolleri tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri [Development and psychometric properties gender roles attitude scale]. H. U. Journal of Education, 40, 409-420.
  • Zuo, X., Lou, C., Gao, E., Lian, Q., & Shah, I. H. (2018). Gender role attitudes, awareness and experiences of non-consensual sex among university students in Shanghai, China. Reproductive health, 15(1), 1-10.
There are 77 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Educational Psychology
Journal Section Research Articles
Authors

Ömer Faruk Çimen 0000-0002-8066-2121

Nergüz Bulut Serin 0000-0002-2074-3253

Publication Date December 1, 2021
Acceptance Date April 4, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 4

Cite

APA Çimen, Ö. F., & Bulut Serin, N. (2021). University Students’ Attitudes Towards Gender Roles Predicting Their Value Orientation. Participatory Educational Research, 8(4), 171-185. https://doi.org/10.17275/per.21.84.8.4