Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2021, Volume: 8 Issue: 4, 1 - 11, 31.10.2021

Abstract

References

  • Aksın, K. (2008). Oryantiring sporunda kent içi organizasyonlar üzerine bir inceleme [Unpublished master’s thesis]. Gazi University.
  • Arıkan, A., & Aladağ, E. (2019). The effect of orienteering course on map literacy skills of students at school of physical education and sports. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 40, 124-138.
  • Atakurt, E., Şahan, A., & Erman, K. A. (2017). Oryantiring eğitiminin dikkat ve bellek üzerine etkisinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(4), 127-134.
  • Avcı, M. (2013). Coğrafya dersinde oryantiring uygulamasına yönelik öğrenci görüşleri [Unpublished master’s thesis]. Gazi University.
  • Beavers, A. S., Lounsbury, J. W., Richards, J. K., Huck, S. W., Skolits, G. J., & Esquivel, S. L. (2013). Practical considerations for using exploratory factor analysis in educational research. Practical Assessment, Research & Evaluation, 18(6), 1-13.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem.
  • Cataldi, S., Bonavolontà, V., & Fischetti, F. (2021). Starting a sport as outdoor education in infancy: Orienteering, visual spatial memory for empowering school learning. Journal of Physical Education and Sport, 21(1), 696–701.
  • Creswell, J. W. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LİSREL uygulamaları. Pegem.
  • Deniz, E., Karaman, G., Bektaş, F., Yoncalık, O., Güler, V., Kılıç, A., & Ateş, A. (2011). Çocuklara oryantiring eğitimi. Ajans Yayınları.
  • Di Tore, P. A., Corona, F., & Sibilio, M. (2015). Orienteering: spatial navigation strategies and cognitive processes. Proceedings of 9th INSHS International Christmas Sport Scientific Conference, Hungary, 10(Proc1), 507-514. http://dx.doi.org/10.14198/jhse.2015.10.Proc1.45
  • Eccles, D. W., & Arsal, G. (2014). How do they make it look so easy? The expert orienteer’s cognitive advantage. Journal of Sports Sciences, 33(6), 609–615. https://doi.org/10.1080/02640414.2014.951953
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme 1: Temel kavramlar ve işlemler. Ankara: Pegem.
  • Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., MacCallum, R. C., & Strahan, E. J. (1999). Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research. Pscyhological Methods, 4(3), 272-299. https://doi.org/10.1037/1082-989X.4.3.272
  • Ferguson, C., & Turbyfill, R. (2013). Discovering orienteering: skills, techniques and activities. Human Kinetics.
  • Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (4th ed.). Sage.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw Hill.
  • Gasser, B. A. (2018). Analysis of speed strategies during World Orienteering Championships. Journal ofHuman Sport and Exercise, 13(2), 254-266. https://doi.org/10.14198/jhse.2018.132.01
  • Güler, V. (2009). Orienteering ve çocuklar için orientering eğitimi. T.C. Başbakanlık Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Türkiye Dağcılık Federasyonu Yayınları.
  • Güllü, M., & Güçlü, M. (2009). Ortaöğretim öğrencileri için beden eğitimi dersi tutum ölçeği geliştirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 138-151.
  • Hammes, R. (2007). Orienteering with adventure education: New games for the 21st century. Strategies: A Journal for Physical and Sport Educators 20(5), 7–13. https://doi.org/10.1080/08924562.2007.10590733
  • International Orienteering Federation. (2018a). Competition Rules for International Orienteering Federation (IOF) Foot Orienteering Events. IOF.
  • International Orienteering Federation. (2018b, May 20). History the early days of orienteering. https://orienteering.org/about-the-iof/history/
  • İmamoğlu, M., & İmamoğlu, A. (2018). Oryantiring sporunun ortaöğretim coğrafya ve beden eğitimi ve spor derslerinin kazanımlarına etkisi. The Journal of Kesit Academy, (16), 198-207.
  • Karaca, F. (2008). Oryantiring uygulamalarının ilköğretim programlarındaki Fonksiyonelliği. [Unpublished master’s thesis]. Gazi University.
  • Karaca, R., & Gündüz, N. (2021). Oryantiring sporcularında zi̇hi̇nsel antrenman ve performans ı̇li̇şki̇si̇ni̇n ı̇ncelenmesi̇. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(1), 99–115. https://doi.org/10.33689/spormetre.719991
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). Guilford Press
  • Kobayashi, T. (2019). Orienteering in Geography Education in Japanese High School. Proceedings of 29th International Cartographic Conference, Japan, 1–8. https://doi.org/10.5194/ica-proc-2-63-2019
  • Koyuncu, İ., & Kılıç, A. (2019). Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanımı: Bir doküman incelemesi. Eğitim ve Bilim, 44(198). 361-388. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2019.7665
  • Morgan, C. T. (2011). Psikolojiye giriş. (S. Karakaş & R. Eski, Trans.). Eğitim Akademi.
  • Notarnicola, A., Vicenti, G., Tafuri, S., Fischetti, F., Laricchia, L., Guastamacchia, R., & Moretti, B. (2012). Improved mental representation of space in beginner orienteers. Perceptual and Motor Skills, 114(1), 250- 260. https://doi.org/10.2466/03.04.11.PMS.114.1.250-260
  • Özcan, F. (2007). Oryantiring sporunun ilköğretim öğrencilerinin sosyal bireysel davranışları ile matematik-mantıksal zekâ gelişimleri üzerine etkisinin incelenmesi [Unpublished master’s thesis]. Dumlupınar University.
  • Peke, K. (2020). Oryantiring katılımcılarının spora bağlılıkları ve zihinsel dayanıklılıklarının incelenmesi [Unpublished master’s thesis]. İstanbul Gelişim University.
  • Pouya, S., Demir, S., & Demirel, Ö. (2017). Orienteering plays for disabled children. Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 17(4), 608–618. https://doi.org/10.17475/kastorman.369080
  • Schermelleh-Engel, K., & Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness- of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. Psychology Press.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. Anı.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Tanrıkulu, M. (2011). Harita ve pusulanın farklı bir kullanım alanı: oryantiring. Milli Eğitim Dergisi, 41(191), 120-126.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel.
  • Tuna, F., & Balcı, A. (2013). Oryantiring uygulamalarının coğrafya öğretmen adaylarının özyeterlik algılarına etkisi. Marmara Coğrafya Dergisi, (27), 1-14.
  • Türkiye Oryantiring Federasyonu (2020, January 1). Tarihçe. http://oryantiring.org.tr/tanitimGoster.aspx?kim=1
  • Yılmaz, D., & Dellal, S. (2020). Müzede oryantiring faaliyetinin müze eğitimine katkısının incelenmesi. Uluslararası Müze Eğitimi Dergisi, 2(1), 79-93.
  • Zagorodnikova, D. M., & Guseva, N. L. (2020). Sport orienteering practices and their impact on cognitive mental processes in students. Theory and Practice of Physical Culture, (11), 24–26.

Developing an Orienteering Attitudes Scale: A Validity and Reliability Study

Year 2021, Volume: 8 Issue: 4, 1 - 11, 31.10.2021

Abstract

Orienteering is an increasingly popular sport activity. Because orienteering is believed to improve cognitive, affective, and behavioural skills, it is used in many classes such as social studies, geography, and physical education. It is, thus, of critical importance to know attitudes towards orienteering, especially among middle school students to use orienteering more effectively and efficiently. This study aimed to develop a reliable and valid scale to measure middle school students’ attitudes towards orienteering. To this end, the study sampled 600 students who were attending fifth, sixth, seventh, and eighth grades during the fall term of the 2019-2020 academic year. Expert opinion was sought for the content and face validity of the scale. The results of the exploratory factor analysis (EFA) conducted for the construct validity indicated a three-factor structure consisting of sixteen items, which accounted for 65.06% of the total variance. The factor loadings of the scale items ranged from 0.61 and 0.94. According to the results of the confirmatory factor analysis (CFA), the goodness of fit indices (GFI) were as follows: χ2/df = 2.37, RMSEA = 0.07, GFI = 0.91, AGFI = 0.88, SRMR = 0.05, RFI = 0.95, CFI =0.97, IFI = 0.97, NFI = 0.96, and NNFI = 0.97. The reliability of the scale was tested using the Cronbach’s alpha coefficient, the test-retest reliability coefficient, the significance of the correlation coefficients for the scale and subscales, and the upper and lower 27%. The Cronbach’s alpha coefficient was found to be .92 for the total scale, .89 for the affective subscale, .89 for the behavioural subscale, and .72 for the cognitive subscale. Based on the findings, the Orienteering Attitudes Scale is a valid and reliable measure and can be used to measure middle school students’ attitudes towards orienteering.

References

  • Aksın, K. (2008). Oryantiring sporunda kent içi organizasyonlar üzerine bir inceleme [Unpublished master’s thesis]. Gazi University.
  • Arıkan, A., & Aladağ, E. (2019). The effect of orienteering course on map literacy skills of students at school of physical education and sports. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 40, 124-138.
  • Atakurt, E., Şahan, A., & Erman, K. A. (2017). Oryantiring eğitiminin dikkat ve bellek üzerine etkisinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(4), 127-134.
  • Avcı, M. (2013). Coğrafya dersinde oryantiring uygulamasına yönelik öğrenci görüşleri [Unpublished master’s thesis]. Gazi University.
  • Beavers, A. S., Lounsbury, J. W., Richards, J. K., Huck, S. W., Skolits, G. J., & Esquivel, S. L. (2013). Practical considerations for using exploratory factor analysis in educational research. Practical Assessment, Research & Evaluation, 18(6), 1-13.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem.
  • Cataldi, S., Bonavolontà, V., & Fischetti, F. (2021). Starting a sport as outdoor education in infancy: Orienteering, visual spatial memory for empowering school learning. Journal of Physical Education and Sport, 21(1), 696–701.
  • Creswell, J. W. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LİSREL uygulamaları. Pegem.
  • Deniz, E., Karaman, G., Bektaş, F., Yoncalık, O., Güler, V., Kılıç, A., & Ateş, A. (2011). Çocuklara oryantiring eğitimi. Ajans Yayınları.
  • Di Tore, P. A., Corona, F., & Sibilio, M. (2015). Orienteering: spatial navigation strategies and cognitive processes. Proceedings of 9th INSHS International Christmas Sport Scientific Conference, Hungary, 10(Proc1), 507-514. http://dx.doi.org/10.14198/jhse.2015.10.Proc1.45
  • Eccles, D. W., & Arsal, G. (2014). How do they make it look so easy? The expert orienteer’s cognitive advantage. Journal of Sports Sciences, 33(6), 609–615. https://doi.org/10.1080/02640414.2014.951953
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme 1: Temel kavramlar ve işlemler. Ankara: Pegem.
  • Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., MacCallum, R. C., & Strahan, E. J. (1999). Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research. Pscyhological Methods, 4(3), 272-299. https://doi.org/10.1037/1082-989X.4.3.272
  • Ferguson, C., & Turbyfill, R. (2013). Discovering orienteering: skills, techniques and activities. Human Kinetics.
  • Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (4th ed.). Sage.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw Hill.
  • Gasser, B. A. (2018). Analysis of speed strategies during World Orienteering Championships. Journal ofHuman Sport and Exercise, 13(2), 254-266. https://doi.org/10.14198/jhse.2018.132.01
  • Güler, V. (2009). Orienteering ve çocuklar için orientering eğitimi. T.C. Başbakanlık Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Türkiye Dağcılık Federasyonu Yayınları.
  • Güllü, M., & Güçlü, M. (2009). Ortaöğretim öğrencileri için beden eğitimi dersi tutum ölçeği geliştirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 138-151.
  • Hammes, R. (2007). Orienteering with adventure education: New games for the 21st century. Strategies: A Journal for Physical and Sport Educators 20(5), 7–13. https://doi.org/10.1080/08924562.2007.10590733
  • International Orienteering Federation. (2018a). Competition Rules for International Orienteering Federation (IOF) Foot Orienteering Events. IOF.
  • International Orienteering Federation. (2018b, May 20). History the early days of orienteering. https://orienteering.org/about-the-iof/history/
  • İmamoğlu, M., & İmamoğlu, A. (2018). Oryantiring sporunun ortaöğretim coğrafya ve beden eğitimi ve spor derslerinin kazanımlarına etkisi. The Journal of Kesit Academy, (16), 198-207.
  • Karaca, F. (2008). Oryantiring uygulamalarının ilköğretim programlarındaki Fonksiyonelliği. [Unpublished master’s thesis]. Gazi University.
  • Karaca, R., & Gündüz, N. (2021). Oryantiring sporcularında zi̇hi̇nsel antrenman ve performans ı̇li̇şki̇si̇ni̇n ı̇ncelenmesi̇. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(1), 99–115. https://doi.org/10.33689/spormetre.719991
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). Guilford Press
  • Kobayashi, T. (2019). Orienteering in Geography Education in Japanese High School. Proceedings of 29th International Cartographic Conference, Japan, 1–8. https://doi.org/10.5194/ica-proc-2-63-2019
  • Koyuncu, İ., & Kılıç, A. (2019). Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanımı: Bir doküman incelemesi. Eğitim ve Bilim, 44(198). 361-388. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2019.7665
  • Morgan, C. T. (2011). Psikolojiye giriş. (S. Karakaş & R. Eski, Trans.). Eğitim Akademi.
  • Notarnicola, A., Vicenti, G., Tafuri, S., Fischetti, F., Laricchia, L., Guastamacchia, R., & Moretti, B. (2012). Improved mental representation of space in beginner orienteers. Perceptual and Motor Skills, 114(1), 250- 260. https://doi.org/10.2466/03.04.11.PMS.114.1.250-260
  • Özcan, F. (2007). Oryantiring sporunun ilköğretim öğrencilerinin sosyal bireysel davranışları ile matematik-mantıksal zekâ gelişimleri üzerine etkisinin incelenmesi [Unpublished master’s thesis]. Dumlupınar University.
  • Peke, K. (2020). Oryantiring katılımcılarının spora bağlılıkları ve zihinsel dayanıklılıklarının incelenmesi [Unpublished master’s thesis]. İstanbul Gelişim University.
  • Pouya, S., Demir, S., & Demirel, Ö. (2017). Orienteering plays for disabled children. Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 17(4), 608–618. https://doi.org/10.17475/kastorman.369080
  • Schermelleh-Engel, K., & Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness- of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. Psychology Press.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. Anı.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Tanrıkulu, M. (2011). Harita ve pusulanın farklı bir kullanım alanı: oryantiring. Milli Eğitim Dergisi, 41(191), 120-126.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel.
  • Tuna, F., & Balcı, A. (2013). Oryantiring uygulamalarının coğrafya öğretmen adaylarının özyeterlik algılarına etkisi. Marmara Coğrafya Dergisi, (27), 1-14.
  • Türkiye Oryantiring Federasyonu (2020, January 1). Tarihçe. http://oryantiring.org.tr/tanitimGoster.aspx?kim=1
  • Yılmaz, D., & Dellal, S. (2020). Müzede oryantiring faaliyetinin müze eğitimine katkısının incelenmesi. Uluslararası Müze Eğitimi Dergisi, 2(1), 79-93.
  • Zagorodnikova, D. M., & Guseva, N. L. (2020). Sport orienteering practices and their impact on cognitive mental processes in students. Theory and Practice of Physical Culture, (11), 24–26.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Alaattin Arıkan 0000-0003-0211-2009

Onur Güleryüz This is me 0000-0002-7771-156X

Gökmen Güneş This is me 0000-0001-8112-8062

Turhan Çetin This is me 0000-0002-2229-5255

Publication Date October 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 4

Cite

APA Arıkan, A., Güleryüz, O., Güneş, G., Çetin, T. (2021). Developing an Orienteering Attitudes Scale: A Validity and Reliability Study. International Journal of Psychology and Educational Studies, 8(4), 1-11.