Bu çalışmada öğrenenlerin yaşam boyu yabancı dil öğrenme kapasitelerinin belirlenmesi amacıyla bir ölçme aracı geliştirilmiştir. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizleri basamakları teorik altyapının oluşturulması, madde havuzunun oluşturulması, uygulama, madde analizleri, yapı geçerliliği ve güvenirlik olarak gerçekleştirilmiştir.Teorik altyapının oluşturulması için yabancı dil öğrenme bağlamında yaşam boyu öğrenme literatüründen yararlanılmıştır (Candy, 1991; Candy, Crebert ve O’Leary, 1994; Knapper, 2006; Knapper, 1988; Knapper ve Cropley, 2000; Mackiewicz, 2002). Oluşturulan 43 maddelik madde havuzu öncelikle iki Türk Dili uzmanınca incelenmiş ve önerilen düzeltmeler yapılmıştır. Ölçeğin uygulanmasından önce 4 öğrenciyle odak grup görüşmesi yapılmış ve maddelerin açıklığı ve anlaşılırlığı değerlendirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları bir yükseköğretim kurumunun İngilizce hazırlık programında ders gören 178 öğrenciden oluşmaktadır. Ölçeğin geçerlik analizinden önce madde analizi yapılmış ve maddelerin toplam korelasyonları .25’ten düşük olan 13. ve 14. maddeler ölçekten çıkarılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğinin test edilmesi için kalan 41 maddeye açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçekte faktörlerin toplam varyansın %70’ini açıkladığı ve faktör yüklerinin .866 ile .524 arasında değiştiği tespit edilmiştir. Ölçeğin güvenirlik analizi iç tutarlılık yöntemiyle incelenmiştir. Cronbach Alpha katsayısı faktörlerde .77 ile .91 arasında değerler arasındayken ölçeğin geneli için .91 olarak belirlenmiştir. Ölçeğin faktörleri sırasıyla yaşam boyu öğrenme, işbirlikli öğrenme, teknoloji, öz-yönelim, geribildirim, gerçek hayat durumları ve kültür olarak belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2022 |
Submission Date | June 16, 2022 |
Acceptance Date | July 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 2 |
This website was licenced under Creative Commons 4.0 International Licence.