Yükseköğretimde
kalite güvencesi sağlamaya yönelik çalışma ve girişimler her geçen gün daha fazla
ön plana çıkmaya ve önem kazanmaya başlamıştır. Bu çerçevede, program
akreditasyonu, programların akademik ve idari düzeydeki kalite gereklilikleri
karşılanmış bir şekilde tasarlanmasını, sunulmasını ve böylelikle mezunların
ilgili meslek alanındaki gerekli tüm asgari bilgi, beceri ve yetkinlikleri
kazanmalarını güvence altına alan önemli bir kalite sağlama aracıdır. Program
akreditasyonu, değişen koşul ve ihtiyaçlar çerçevesinde programların sürekli iyileştirilmesini,
yükseköğretimde hareketliliğin kolaylaşmasını, öğretim elemanlarının
desteklenmesini, rekabetin gelişmesini, toplumun ve sektörün eğitime duyduğu
saygı ve güvenin artmasını sağlamaktadır. Bologna Süreci çerçevesinde
yükseköğretimde kalite güvencesi sağlamaya yönelik girişimler de aslında
gönüllülük esasına dayalı olan program akreditasyonunu neredeyse zorunlu hale
getirmektedir. Bu nedenlerle, başta ABD olmak üzere tüm dünyada uzunca bir
süredir yükseköğretim programları, hatta lise düzeyindeki eğitim programları
akredite edilmektedir. Ülkemizde ise 2000’li yılların başından bu yana yükseköğretim
programlarının akreditasyonuna yönelik çalışmalar gerçekleştirilmektedir. Bu
bağlamda; mühendislik, mimarlık, eczacılık, fen, edebiyat, tarih, coğrafya,
dil, psikoloji programları bir süredir akredite edilmeye devam edilmekte, güzel
sanatlar alanındaki programların akreditasyonunu sağlamak yolundaki girişimler hızla
devam etmektedir. Ancak diğer yandan, peyzaj mimarlığı programlarının dâhil olduğu
bazı yükseköğretim alanlarında akreditasyon sistemi oluşturmaya yönelik
çalışmalar yok denecek kadar azdır ya da yavaş ilerlemektedir. Peyzaj mimarlığı
programlarının da akredite edilerek farklı fakülteler altında yer alan lisans
ve lisansüstü programların asgari gereklilikleri sağlanmış bir eğitim öğretim
sunmalarının sağlanması son derece önemlidir. Bu amaçla yapılacak çalışmalarda,
ABD’deki öncü uygulamalar (LAAB akreditasyon ölçütleri ve süreçleri) ve Uluslararası
Peyzaj Mimarları Federasyonu (IFLA) tarafından akreditasyon ve peyzaj mimarlığı
eğitimine yönelik olarak yayımlanmış kılavuzlar sürecin kolaylaşmasında şüphesiz
yol gösterici olacaktır. Bu amaçla, bu makalede, akreditasyon kavramı,
yaklaşımları ve peyzaj mimarlığı alanındaki akreditasyon ölçütleri kısaca değerlendirilerek,
ulusal bir model oluşturulması için izlenebilecek bir yol haritası ortaya
konulmaya çalışılacaktır.
Peyzaj mimarlığı eğitimi akreditasyon eğitimde kalite güvencesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |