Bu çalışma okul yeşil alan kalitesi ile öğrencilerin algısal restorasyon ve psiko-sosyal sağlıkları arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Veriler Mayıs 2022 tarihinde yaşları 10-19 arasında değişen 381 öğrenci ile yüz yüze yapılan anket çalışması ile toplanmıştır. Çalışmada öğrencilerin algısal restorasyonları (uzaklaşma, büyülenme, uyum/ahenk ve uyumluluk), Algısal Restorasyon Ölçeği ile psiko-sosyal sağlıkları ise Güçler ve Güçlükler Anketi ile ölçülmüştür. Okul yeşil alan kalitesi alanında uzman iki peyzaj mimarınca skorlanmıştır. Veriler çoklu doğrusal regresyon analizi ile analiz edilmiştir. Yapılan regresyon analizi sonucunda, okul yeşil alan estetiği ve su yüzeyi ile öğrencilerin algısal restorasyonları (uyum/ahenk ve uyumluluk) pozitif anlamlı ilişkili bulunmuştur. Sonuçlar ayrıca öğrencilerin Vücut Kütle İndeksleri ile öğrencilerin psiko-sosyal sağlıkları arasında negatif anlamlı ilişki olduğunu göstermiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, okul kampüsü yeşil alanlarının estetik ve su yüzeylerine sahip olarak tasarlanması gerektiği önerilmektedir.
This study examines the relationship between the school green space quality and students' perceived restoration and psycho-social health. Data were collected through a face-to-face survey conducted with 381 students aged 10-19 in May 2022. In the study, students' perceived restorations (i.e., being away, fascination, coherence, and compatibility) were measured with the Perceived Restoration Scale, and their psycho-social health was measured with the Strengths and Difficulties Questionnaire. School green space quality was scored by two expert landscape architects. Data were analyzed using multilevel linear regression analysis. As a result of the regression analysis, a positive significant relationship was found between school green space aesthetics and water surface and students' perceptual restorations (harmony and compatibility). The results also showed that there was a negative significant relationship between students' Body Mass Index and students' psychosocial health. Based on the results, it is suggested that school campus green spaces should be designed with aesthetics and blue spaces.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Landscape Design |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | September 20, 2024 |
Acceptance Date | October 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 2 |