Bu çalışmanın amacı, sağlık alanında profesyonel hizmet sunumunda ve karar alma süreçlerinde görev alacak Sağlık Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin genel sağlık algıları ve ruh sağlığı okuryazarlığı düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırma 2022 eğitim-öğretim yılında Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören Beslenme ve Diyetetik, Çocuk Gelişimi, Sağlık Yönetimi, Sosyal Hizmet ve Ortez-Protez bölümü öğrencileriyle yapılan kesitsel-tanımlayıcı türde bir çalışmadır. Yüz yüze anket yöntemiyle geçekleştirilen çalışmaya 310 öğrenci katılmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği (RSOY) ve Genel Sağlık Algısı Ölçeği (GSA-12) kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin RSOY ölçek puan ortalaması 15,07±3,14; GSA-12 ölçek puan ortalaması ise 4,34±3,46 olarak bulunmuştur. Cinsiyet, bölüm, sınıf ve alkol kullanma durumu değişkenlerinin ruh sağlığı okuryazarlığı ve alt boyutları üzerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar oluşturduğu; bölüm, sınıf ve ruhsal hastalık olma durumu değişkenlerinin de öğrencilerin genel sağlık puanları üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturduğu bulunmuştur . Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin ruh sağlıkları için nasıl yardım aranacağının anlaşılmasına ihtiyaç olduğu ve özellikle depresyon vb. tespitinin nasıl yapılacağı konusunda desteğe ihtiyaç duydukları görülmektedir. Doğrudan ruh sağlığı hizmeti alanında çalışacak aday meslek elemanları olarak lisans öğrencilerinin toplumda yaygın olan şizofreni, depresyon ve intihar gibi konular hakkındaki bilgi düzeyinin artırılmasına yönelik müfredat programının güncellenmesi önemli görünmektedir.
-
-
Araştırmamıza katkı sunan Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerine teşekkür ederiz.
The aim of this study is to determine the general health perceptions and mental health literacy levels of students studying in the Faculty of Health Sciences who will be involved in professional service delivery and decision-making processes in the field of health in the future. The research is a cross-sectional descriptive study conducted with students from the Nutrition and Dietetics, Child Development, Health Management, Social Work, and Orthotics-Prosthetics departments at Ankara University Faculty of Health Sciences during the 2021-2022 academic year. A total of 310 students participated in the study, which was conducted using a face-to-face survey method. In line with the purpose of the study, the Mental Health Literacy Scale (MHLS) and the General Health Perception Scale (GHPS-12) were used. The mean score on the MHLS scale for the participating students was 15.07±3.14, while the mean score on the GHPS-12 scale was found to be 4.34±3.46. Mental health literacy and its sub-dimensions showed statistically significant differences based on gender, department, class, and alcohol use. Furthermore, there was a significant difference in students' general health perception scores based on department, class, and mental health status. It is observed that students at the Faculty of Health Sciences need support to seek help in order to maintain and improve their mental health, especially to recognize depression and similar mental disorders. In this context, it is recommended that the curriculum program aimed at increasing the knowledge level of prospective professionals who will work in the fields of healthcare and mental health services on common topics in society such as schizophrenia, depression, and suicide be updated.
General health perception mental health literacy health literacy health professional candidates
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Behaviour-Personality Assessment in Psychology |
Journal Section | Research |
Authors | |
Project Number | - |
Early Pub Date | September 29, 2023 |
Publication Date | December 29, 2023 |
Acceptance Date | September 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 15 Issue: Supplement 1 |
Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar - Current Approaches in Psychiatry is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |