Extremely shy children may find themselves somehow isolated from society and feel alone. This may cause them to experience different problems at home, at school and in the community. If this situation continues in the following years, the difficulties they experience in life will increase and the probability of their emergence as mental problems such as childhood loneliness, social anxiety disorders, depression and anxiety disorders that negatively affect their quality of life will increase. Thus, it is important to intervene in childhood shyness, social isolation, loneliness, and behavioral inhibition in order to eliminate possible problems that may be experienced in childhood and at the same time to prevent the continuation of the situation in adolescence and adulthood. Developmental bibliotherapy can be used in the context of both prevention and early intervention studies for shyness in early childhood with extremely shy children. In this context, the aim of this study is to provide an in-depth perspective on the concepts of extreme shyness and bibliotherapy, and to present an example of a developmental bibliotherapy session that can be experienced with extremely shy children who are between five to eight years old in early childood period and a sample book list that can be used in the sessions.."
Aşırı utangaç olan çocuklar kendilerini bir şekilde toplumdan uzak, yalnız bulabilirler. Bu durum onların evde, okulda ve toplumda farklı problemler yaşamasına sebep olabilir. Eğer bu durumun ilerleyen yıllarda sürekliliği olursa hayatta yaşadıkları güçlükler artacak ve çocukluktaki yalnızlık, sosyal anksiyete bozuklukları, depresyon, kaygı bozuklukları gibi hayat kalitesini olumsuz etkileyen ruhsal problemler olarak ortaya çıkma ihtimali artacaktır. Bu bağlamda, çocukluktaki aşırı utangaçlığa, sosyal izolasyona, yalnızlığa, davranış inibisyonuna müdahale etmek çocuklukta bu nedenle yaşanabilecek olası problemleri ortadan kaldırmak ve aynı zamanda durumun ergenlik ve yetişkinlikte sürmesini engellemek adına önem arz etmektedir. Aşırı utangaç çocuklarla erken çocukluk döneminde utangaçlığa yönelik gerek önleme gerekse erken müdahale çalışmaları bağlamında gelişimsel bibliyoterapi son dönemlerde kullanılan yöntemlerden birtanesidir. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı, aşırı utangaçlık ve bibliyoterapi kavramlarına derinlemesine bir bakış açısı sağlamak ve aşırı utangaç çocuklarla uygulanabilecek bir gelişimsel bibliyoterapi oturumu örneği ve oturumlarda kullanılabilecek örnek bir kitap listesi sunmaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2024 |
Acceptance Date | October 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 16 Issue: 3 |
Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar - Current Approaches in Psychiatry is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |