Bu çalışmada Batı Pamphylia kentlerini (Attaleia, Magydos ve Perge) birbirlerine ve Döşeme Boğazı (Klimaks) üzerinden Pisidia’ya bağlayan güzergâhlar ile bu güzergâhlar üzerindeki yerleşimleri sapta-mak amacıyla 2012 yılında yürütülen yüzey araştırmaları sırasında Lyrboton Kome yerleşiminde ele geçen yazıtlardan ikisi tanıtılmaktadır. Bu yazıtlar kentin doğu kısmındaki merkezinde yer alan anıtsal yapılardan birinin önünde bulunan kuyu şeklindeki sarnıcın hemen kenarında durmaktadır. Bu iki ya-zıttan ilki cornicularius olarak askeri vazifesini tamamlayan Aurelius Demetrios isimli bir şahıs tarafın-dan bir tanrıya yapılan silah (lancea) adağını içermektedir. Tanrının isminin yazıldığı yer, muhtemelen bloğun sonradan tekrar kullanılması için işlem görmüş olması nedeniyle kırıktır. Buna karşın epitheton olması gereken Drymon kelimesi okunmaktadır. Helenistik şair Lykophron’un Aleksandra isimli ese-rinde geçen Drymnios ifadesi ve bu ifadeyi yorumlayan Tzetzes’in verdiği bilgiler ile yazıtın ilgili ye-rindeki boşluğa sığabilecek harf sayısı dikkate alındığında bu epitheton’un Zeus’a ait olduğu sonucuna varılmıştır. Bu yazıtın yanında ele geçen diğer bir yazıttan, Sulla isimli bir şahıs tarafından bir sunak diktirildiği anlaşılmaktadır. Yan yana duran bu iki yazıtın yanında, bloğun durumu nedeniyle yazıt olup olmadığı tespit edilemeyen bir sunak daha yer almaktadır. Adak içerikli yazıtların ve diğer bir su-nağın sarnıcın kenarında, aynı yerde birlikte ele geçmesi göz önüne alındığı zaman, bunların önünde durdukları büyük boyutlu yapı kalıntısına ait oldukları ve bu yapının da [Zeus] Drymon’a ait olduğu düşünülebilir. Muhtemelen sadece bu yapının ihtiyaçlarının giderilmesi amacıyla oluşturulmuş olan ku-yu şeklindeki sarnıç da önünde durduğu bu yapının önemli bir bina olduğuna işaret etmektedir.
During the field work at Lyrboton Kome near Perge in 2012 three altars were discovered that stand side by side on the edge of a well-type cistern located in front of a monumental building in the eastern centre of the settlement. Two blocks feature Greek inscriptions, whether the third altar also bears an inscription is uncertain owing to the block’s present position. The first of said two inscriptions mentions a weapon (lancea) presented as a dedicatory offering by Aurelius Demetrios after retirement from military service as cornicularius in the Roman Army. The place where the name of the God was given in line 1 is broken away, probably because of the stone’s reuse at a later date. However, the word next to the damaged area is Drymon, which is believed to be the god’s epithet. In a comment on the Hellenistic poet Lykophron, the Byzantine scholar Ioannes Tzetzes mentions that Zeus was worshipped in Pamphylia with the cult title of Drymnios. Since said gap accommodates not more than four letters, we assume that the deity in question is Zeus. The se-cond inscription gives only the name of the dedicator (Sulla). The fact that the two dedicatory inscriptions and the other altar were all found in the same place in front of a large structure sug-gests that these monuments were related to said structure, which was probably dedicated to Zeus Drymon.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 |