Bilgi teknolojileri ve bilgi işlem dersleri, profesyonel eğitimin ve özellikle de Türkiye’de Kamu Yönetimi alanında lisans ve yüksek lisans programlarının vazgeçilmez bir parçası haline gelmiştir. Bu makalede, Türkiye’de Kamu Yönetimi programlarında, çeşitli dijital ve dijital olmayan teknolojilerin kullanımı ilgili literatür ile tarihsel ve güncel eğilimler, Bilgi İşlem, e-Devlet ile Yönetim Bilişim Sistemleri dersleri, uzaktan eğitim dersleri ve bunların zorlukları incelenmektedir. Türkiye’de Kamu Yönetimi ve İşletme eğitimi-öğretiminde teknoloji kullanımıyla ilgili literatür farklı yayın türlerine ve mekânlara dağınıktır. Türkiye’de Kamu Yönetimi eğitiminde teknoloji kullanımı ve teknolojiyle ilgili derslerin eğitimine dair literatür boşluklu ve zayıftır. Kamu Yönetimi eğitiminde e-Devlet, YBS, BİT ve teknoloji kullanımına dair literatür bu makalede özetlenmektedir. Türkiye’de İşletme ve diğer sosyal bilimlere göre Kamu Yönetimi teknoloji eğitiminde zayıf kalmaktadır. Teknolojiyi kullanmaya yönelik isteksizlik, teknolojiyi eğitim-öğretimde kullanım yönü güçlü öğretim üyelerinin Kamu Yönetimi alanında sayıca yetersizliği, teknoloji kullanımına dair literatürün satır aralarında kalması önemli sorun alanları arasındadır.
Teknoloji ve bilişim kişisel bilgisayarlar ve yazılım Kamu Yönetimi programlarında eğitim literatür taraması Türkiye Turkey
Information technologies and computing courses have increasingly become an indispensible part of professional training and especially academic undergraduate and graduate programs in public administration in Turkey. This paper examines the related literature, historical and current trends, courses and challenges in computing e-Government courses, MIS education, distance education as well as utilization of various digital technologies in Public Administration (PA) and Business Administration (BA) programs in Turkey. The literature on the technology utilization in Public Administration education in Turkey is sparsely distributed into different publication types and venues. The technology usage and teaching of technology related courses in Turkish Public Administration is limited and full of gaps. In this article, literature providing information about e-State, MIS, ICT and technology utilization in Public Administration are summarized. Comparing BA and other social sciences, teaching and utilization of technology in PA Turkey is backward. Reluctance to usage of technology in classrooms, under-representation of technically-renowned faculty members in Public Administration, and indirect literature are among the major issues in teaching.
Technology and informatics personal computers and software education in Public Administration programs literature review
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |
PIAR is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.