Work and employment forms are constantly changing around the world, and new technologies and especially information technologies closely affect the future of the labor market. Considering the current inequalities in working life, the effect of technological developments on women workforce comes to the fore as an important issue. In this study, it is aimed to analyze the effects of technological developments on women, to discuss the visibility of women in Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) fields and to develop policy recommendations to eliminate gender inequality in this field. Under-representation of women in technology-oriented work derives from stereotypes based on technology and gender. This study includes suggestions on what the state, private sector and civil society can do on this issue, based on gender stereotypes in women's employment.
Dünya genelinde çalışma ve istihdam biçimleri sürekli değişmekte, yeni teknolojiler ve özellikle bilgi teknolojileri işgücü piyasasının geleceğini yakından etkilemektedir. Teknolojik gelişmelerin, kadın işgücü üzerindeki etkisi ise çalışma yaşamındaki mevcut eşitsizlikler dikkate alındığında önemli bir konu olarak gündeme gelmektedir. Bu çalışmada teknolojik gelişmelerin kadınlar üzerindeki etkisini analiz etmek, Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (FETEMM) alanlarında kadınların görünürlüğünü tartışmak ve bu alandaki cinsiyet eşitsizliğini ortadan kaldırmak için politika önerileri geliştirmek amaçlanmıştır. Teknoloji odaklı çalışmada kadınların yetersiz temsiliyetleri kaynağını teknoloji ve cinsiyetlere dayalı kalıp yargılardan almaktadır. Çalışmada kadın istihdamında toplumsal cinsiyet kalıp yargıları üzerinden hareket edilerek, devletin, özel sektörün ve sivil toplumun bu konuda yapabileceklerine dair önerilere yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |
PIAR is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.