Günümüz müşterilerinin yüksek ihtiyaç ve beklentileri göz önünde bulundurularak işletmelerin müşteri memnuniyetini sağlama ve geliştirme çabaları artmaktadır. Bu nedenle hizmet farklılaştırması yapan işletmeler, artık sadece müşterilerini memnun etmek için değil sadakatlerini kazanmak için de çalışmaktadır. Bu çalışmanın amacı, bir banka şubesini örnek alarak müşteri sadakat oranını Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) yöntemi ile belirlemektir. Bankacılık sektöründe sadık müşteri oranını belirlemeye yönelik böyle bir çalışmaya rastlanmamıştır. Sadakat oranı belirlemenin bazı sayısal göstergeler sağlamasının ötesinde işletmelere en büyük faydası; hedeflerini, müşteri beklentilerini ve ihtiyaçlarını ne ölçüde gerçekleştirdikleri hakkında bilgi vermesidir. Böylece işletmeler, ürettikleri veya üretecekleri mal veya hizmetler için standartlar ve öncelikler belirleyebilir ve gerektiğinde bunları değiştirerek farklı stratejiler uygulayabilir. Ayrıca, sadık müşteri bilgilerine erişen işletmeler, en değerli varlıkları olan sadık müşterileri ile iletişim kurma ve ilişkiyi sürdürme fırsatına sahip olurken sadık olmayan müşterilerini kazanma fırsatlarını keşfeder.
Considering the high needs and expectations of today's customers, the efforts of businesses to provide and improve customer satisfaction are increasing. For this reason, businesses that make service differentiation are now working not only to satisfy their customers but also to gain their loyalty. This study aims to determine the customer loyalty rate with the Analytical Hierarchy Process (AHP) method taking a bank branch as a sample. No such study has been found to determine the loyal customer rate in the banking sector. Beyond the fact that determining the loyalty rate provides some numerical indicators, the biggest benefit to businesses is that they have information about the extent to which they realize their goals, customer expectations, and needs. Thus, they can establish standards and priorities for the goods or services they produce or will produce and apply different strategies by changing them when necessary. In addition, businesses that access loyal customer information have the opportunity to communicate and maintain relationships with their most valuable assets, their loyal customers, while exploring opportunities to gain their non-loyal customers.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Operation, Finance and Investment (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2023 |
Submission Date | October 12, 2023 |
Acceptance Date | December 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 3 |
PIAR is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.