Bu çalışma bilinçaltı
reklamcılığın duyguları tetikleyerek tüketicilerin satın alma niyetine bir etki
yaratıp yaratmadığını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bir kopyasında gülen yüz
görseli, bir kopyasında kızgın yüz görseli gizlenen iki bilinçaltı reklam afişi
oluşturulmuş; afişe uygun 4 demografik, 30 duygular üzerine ve 4 satın alma
niyeti olmak üzere toplam 38 sorudan oluşan anket formu 300 katılımcıya
yapılmış ve değerlendirilmiştir. Gülen yüz görselinin bulunduğu reklam afişine
maruz kalan katılımcıların; yaş ve eğitim düzeyinin tüketicilerin satın alma
niyetine etki ettikleri görülmüş, ayrıca görselin sıcak duyguları tetikleyerek,
tüketicilerin satın alma niyetini olumlu yönde etkilediği ortaya çıkmıştır.
Kızgın yüz görselinin bulunduğu reklam afişi için çıkan sonuçta; demografik
unsurların tüketicilerin satın alma niyetine etkisi görülmemiş, bununla beraber
görselin negatif duyguları tetikleyerek, tüketicilerin satın alma niyetine
olumsuz yönde etki ettiği ortaya çıkmıştır.
The aim of this study is to examine of subliminal advertising on consumer’s intention to purchase. Two subliminal advertising’s banners is prepared; in the one copy that is hidden a smiley face and in the other copy that is hidden an angry face. A total of 38 questions, consisting of 4 demographics, 30 emotions and 4 purchasing intentions, were made and evaluated for 300 participants. The result of the banner advertising that has a smiley face visual; purchase intensions are changing due to age, education level. In addition, to be given warm senses that in the subliminal advertising’s banner affects in a positive way. The result of the banner advertising that has an angry face visual; purchase intensions are not changing due to demographic variables. The fact remains that to be given warm senses that in the subliminal advertising’s banner affects in a nagative way on consumer’s intention to purchase.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License