This study aims to reveal the transformation of the grid system that has developed from the past to the present within the framework of Descartes' Cartesian habits, in architecture. The theoretical framework of the research was formed by the thought of Deleuze, one of the thinkers of the 20th century, who criticized classical Western thought and proposed an alternative thought with creative concepts. The study consists of two articulated phases. In the first stage, the design idea based on the conventional grid idea from the past is analyzed through the leading examples of the period. At this point, systematic classification method based on comparative analysis was used in sample selection and the findings were tabulated. The results are criticized for the Deleuze tree model, which defines thought on the basis of a hierarchy; the alternative points to the rhizomatic method of thought proposed by Deleuze. In the second part, it is discussed whether a different approach than the idea of orthogonal design based on the grid system is possible, together with Deleuze's creative and immanent concepts. At this point, three sample buildings of the Pritzker Prize-winning Japanese architecture firm SANAA (Sejima and Nishizawa), which are similar in scale but each with different indicators and designed away from the grid system, were analyzed. The key findings obtained at the end of the research are compiled in a table again, and a rhizomatic approach is presented that will produce an alternative to the traditional thought based on the grid plane.
Bu çalışma, mimarlık ve mekan üretimi adına geçmişten bugüne Dekartçı Kartezyen alışkanlıklar çerçevesinde gelişen grid(ızgara) sistemine dayalı tasarım düşüncesinin günümüzde geçirdiği dönüşümü ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırmanın teorik çerçevesini 20. yüzyılın önde gelen düşünürü Deleuze’ün klasik Batı düşüncesini kritik eden ve buna karşın bir dizi yaratıcı kavram beraberinde alternatif bir düşünce yöntemine işaret eden bakış açısı oluşturmaktadır. Çalışma birbirine artiküle iki basamakta üretilmiştir. Çalışmanın birinci evresinde geçmişten bugüne ızgara sistemiyle düşünmeye alışmış tasarımcı düşünce dönemin önde gelen örnekleri üzerinden analiz edilmektedir. Bu noktada örneklemlerin seçiminde karşılaştırmalı analize dayalı sistematik sınıflandırma yönteminden faydalanılmış ve söz konusu örneklerden elde edilen anahtar bulgular tablolaştırılmıştır. Bu tablolardan elde edilen veriler Deleuzeyen düşüncenin hiyerarşiye dayalı düşünce modelini tasvirleyen ağaç modeli düşüncesiyle kritik edilirken; buna alternatif olarak Deleuze’ün yeni bir düşünme düzlemi olarak önerdiği rizomatik düşünce yöntemi ise araştırmanın ikinci bölümüne işaret etmektedir. İkinci bölümde Deleuze’ün birbirine içkin ve artiküle okunaklı yaratıcı kavramları üzerinden gridal sisteme dayalı ortogonal tasarım düşüncesi dışında bir yaklaşımın mümkün olup olmadığı tartışılır. Bu noktada Pritzker ödüllü Japon mimarlık firması SANAA’nın (Sejima ve Nishizawa) birbirine yakın ölçekli ancak her biri farklı göstergeler taşıyan yapıları üzerinden gridal sistemden uzaklaşarak tasarlanmış 3 örnek yapısı analiz edilmektedir. Araştırma sonunda elde edilen anahtar bulgular yine bir tablo ile derlenmiş, gridal düzleme dayalı alışılagelmiş düşünceye alternatif üretecek nitelikte rizomatik bir yaklaşım ortaya koyulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Interior Architecture , Architectural Design |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 16, 2025 |
Publication Date | March 15, 2025 |
Submission Date | February 4, 2025 |
Acceptance Date | March 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License