Otomobillerde
kullanılan çarpışma kutuları olası bir kaza durumunda ortaya çıkan darbe
enerjisini sönümleyerek otomobil içerisine en az seviyede iletilmesini sağlayan
bağlantı elemanlarıdır. Bu görevlerinden dolayı çarpışma kutuları otomobiller
üzerinde önemli bir komponent durumundadır. Yapılan çalışmada daire, kare,
beşgen ve altıgen kesite sahip çarpışma kutularının içerisine alüminyum esaslı
metalik köpük malzeme yerleştirilmiş ve sonlu elemanlar analizleri ile enerji
sönümleme kapasitesindeki değişimler incelenmiştir. Yapılan tüm analizler
Ls-Dyna programı ile gerçekleştirilmiştir. Gerçek kaza koşullarının
canlandırılması amacıyla çarpışma kutularına 500 kg’lık kütle 17,7 m/s’lik bir
hız ile çarptırılmıştır. Çalışmanın sonucunda içi boş çarpışma kutularının
içerisine yerleştirilen alüminyum esaslı metalik köpük malzemelerin enerji
sönümleme kapasitesini önemli derecede arttırdığı tespit edilmiştir.
Crash boxes
used in automobiles are connecting elements that can transmit the impact energy
to the automobile at the minimum level by damping the impact energy that arises
in case of a possible accident. Due to this role, crash boxes are an important
component on automobiles. In the study, aluminum based metallic foam material
was placed in crash boxes with circle, square, pentagonal and hexagonal
sections and the changes in energy absorption capacity were invastigated using
finite elements analysis. All analyses were performed with Ls-Dyna program. In
order to simulate real accident conditions, a mass of 500 kg was hit at a speed
of 17.7 m / s to the crash boxes. As a result of the study, it has been found
that the aluminum based metallic foam materials placed in the hollow crash
boxes have been found to significantly increase the energy absorption capacity.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2019 |
Submission Date | November 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 22 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.