In
recent years, Electromechanical Impedance (EMI) method has been widely used in
structural health monitoring (SHM). In this method, lead zirconate titanate
(PZT) ceramic sensor patch is added to the structure to be monitored for
structural health. Impedance and admittance characteristics are measured using
an impedance analyzer, which forms the reference characteristic in the
evaluation of structural health. It is expected that these characteristics will
not change as long as there is no change in the structure. However, it is known
that these characteristics change in some situations, such as exposure to
external environmental conditions and temperature fluctuations. If the effect
of temperature is not taken into account, it leads to misinterpretations as if
there were faults in the structure. Rails are exposed to changing environmental
conditions continuously. In this study, the behavior of the R260 rail steel at
varying temperatures is investigated using the EMI method. As a result of the
experimental studies, it has been observed that frequency and amplitude change
with decreasing temperature. This change has been interpreted using damage
metrics.
Yapısal
sağlık izleme (SHM)’de son yıllarda Elektromekanik Empedans (EMI) yöntemi
yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu yöntemde yapısal sağlığı denetlenecek yapıya
kurşun-zirkonat-titanat (PZT) seramik sensör yaması eklenir. Empedans analizör
kullanılarak empedans ve admittans karakteristikleri ölçülür. Bu ölçümler
yapısal sağlığın değerlendirilmesinde referans karakteristiğini oluşturur. Bu
karakteristiklerin yapıda hata, kusur vb. olmadığı sürece değişmemesi beklenir.
Ancak değişen çevresel koşullar ve sıcaklık dalgalanmaları gibi bazı durumlarda
bu karakteristiklerin değiştiği bilinmektedir. Eğer sıcaklık etkisi dikkate
alınmazsa, yapıda hata, kusur vb. olmadığı halde varmış gibi yanlış yorumlamalara
yol açar. Raylar sürekli olarak değişen çevresel koşullara maruz kalmaktadır.
Bu çalışmada, R260 ray çeliğinin değişen sıcaklıklardaki davranışı EMI yöntemi
kullanılarak incelenmiştir. Yapılan deneysel çalışmaların sonucunda, sıcaklık
azaldıkça frekans ve genliğin değiştiği gözlenmiştir. Bu değişim hasar
metrikleri kullanılarak yorumlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2019 |
Submission Date | September 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 22 Issue: 4 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.