The aim of this study is to determine the financial benefits to be gained based on the percentages of reclaimed asphalt pavement (RAP) material suitable for use in plent-mix courses (PBCs) to be designed according to the specification of Turkey Department of Transportation. Cost analysis of all RAP mixtures were made considering the construction of the plant-mix base course and the transportation costs of the materials, it was researched that the use of RAP would be an economical application in terms of how far the RAP material was taken. As a result of the study, it has been determined that the use of 100% RAP material in PBC is possible with cement reinforcement and it provides a profit of more than 16% in terms of costs in case of using virgin aggregate (VA) instead. RAP material is an alternative to virgin aggregate and is a more economical material in terms of cost.
Bu çalışmanın amacı, Karayolu Teknik Şartnamesi (KTŞ) kriterlerine
göre tasarımı yapılacak olan bir plent-miks temel (PMT) tabakası için
kullanılabilir kazınmış asfalt kaplama (RAP) malzemesi oranlarına bağlı olarak
elde edilecek mali faydaların belirlenmesidir. Tüm RAP katkılı karışımların fayda-maliyet
analizleri yapılarak PMT tabakası yapımı ve malzemelerin nakliye harcamaları
göz önüne alındığında, RAP malzemesinin hangi uzaklıktan getirilmesi durumunda
ekonomik bir uygulama olacağı araştırılmıştır. Çalışma neticesinde RAP
malzemesinin %100 oranında PMT tabakalarında kullanımının çimento takviyesi ile
mümkün olduğu ve doğal agrega (DA) yerine kullanılması durumunda %16’nın
üzerinde kâr sağladığı belirlenmiştir. RAP malzemesinin, PMT Tip-1 tabakası
için doğal agregaya alternatif ve maliyet açısından daha ekonomik bir malzeme
olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2020 |
Submission Date | October 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 23 Issue: 4 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.