Monoray sistemi, 100 yılı aşkın süredir kullanılan çevre dostu, hızlı ve yüksek kapasiteli toplu taşıma sistemlerinden biridir. Monoray sistemi gelişmekte olan ülkelerde tramvay, hafif raylı sistem ve metroya göre daha az tercih edilmektedir. Bu çalışmada, monoray sisteminin geleneksel raylı sistemlere alternatif olma olasılığı teknik ve ekonomik açıdan incelenmiştir. Özelliklerinin 21. yüzyıl teknolojisi ve gereksinimlerine uygun olduğu tespit edilmiştir. Monoray'ın gelişmekte olan ülkelerde uygulanabilirliğinin ekonomik incelemesinde; Eskişehir, seyahat ve maliyet verileri kullanılarak iki ayrı hat üzerinde ekonomik ve finansal fizibilite çalışmaları yapılmıştır. Eskişehir sonuçlarına göre Türkiye dahil %10 güncelleştirme oranına sahip ülkeler için ekonomik analizde günlük yolcu sayısının 55 bine yükselmesi veya inşaat maliyetlerinin 15 milyon $/km'ye düşmesi yeterli olabilir. Ayrıca güncel verilerle, uygulanabilir olması için yaklaşık %8'lik bir güncelleştirme oranı yeterli olabilir. Mali analiz sonuçlarına göre maliyetlerin çoğu %10'luk bir güncelleştirme oranı ile karşılanamamış ve mali durum desteği gerekebilir. Mali analiz için pozitif bir güncelleştirme oranı oranı uygulanabilir olması için yeterli olmayabilir.
The monorail system is one of the environmentally friendly, high-speed and high-capacity public transportation systems that have been used for more than 100 years. The Monorail system is less preferred than the tram, light rail transit and metro in developing countries. In this study, the possibility of the monorail system to be implemented an alternative to the traditional rail systems was examined in technical and economic terms. It has been determined that its features are in accordance with 21st-century technology and requirements. In the economic examination of the applicability of monorail in developing countries; by using the travel and cost data of Eskisehir-Turkey, economic and financial feasibility studies on two separate lines were made. According to the results of Eskişehir, for the countries which have 10% discount rate including Turkey, an increase in the number of daily passengers to 55 thousand or a decrease in construction costs to 15 million $/km could be sufficient in the economic analysis. Also, with current data, a discount rate of about 8% could be sufficient to be feasible. For financial analysis, the majority of costs could not be covered at a 10% discount rate and financial state support could be required. For financial analysis, a positive discount rate could not be sufficient to be feasible.
Public transportation systems monorail economic and financial feasibility sensitivity analysis
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2022 |
Submission Date | October 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 25 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.