In e-commerce, predicting click-through rates (CTR) is crucial to anticipate user behavior. User historical data can be used to extract interests and enhance CTR prediction, leading to higher accuracy. In this study, a Generative Adversarial Network (GAN) has been used to tackle the issue of insufficient dataset for click-through rates. Furthermore, six different machine learning algorithms have been assessed in predicting ad click behavior. For the experimental study, we obtained user demographic and online activity data from Kaggle, along with a binary label indi-cating ad clicks. To enhance the model's performance, we employed a GAN for data augmenta-tion and generated additional training examples. We compared the machine-learning algorithm's outcomes with and without GAN-based data augmentation to evaluate its predicted accuracy. According to the findings, most algorithms have increased sensitivity and specificity after utilis-ing GAN to augment the data, indicating that the generated data has improved their ability to accurately distinguish positive and negative events. GAN-based data augmentation boosted all models to varying degrees, according to the findings.
Click-Through Rate (CTR) Generative Adversarial Network (GAN) Data Augmentation Machine Learning.
E-ticarette, kullanıcı davranışını öngörmek için tıklama oranlarının (TO) tahmin edilmesi önemlidir. Yüksek doğruluklu ilgi alanlarının çıkarılması ve TO tahmini için kullanıcıların geçmiş verileri kullanılabilir. Bu çalışmada, yetersiz ya da dengesiz veri kümelerinde reklam tıklama davranışının tahmini için Üretken Çekişmeli Ağlar (ÜÇA) kullanılmıştır. Çalışmada altı farklı makine öğrenmesi algoritmasının reklam tıklama davranışını tahmin etmedeki etkinliği değerlendirilmiştir. Gerçekleştirilen deneysel çalışmada, Kaggle'dan elde edilen kullanıcı demografik ve çevrimiçi aktivite verileri ve reklam tıklama etiketini gösteren bir veri kümesi kullanılmıştır. Modelin performansını artırmak amacıyla veri artırma yapılmış, bunun için ÜÇA kullanılmıştır. Tahmin doğruluğunu değerlendirmek için makine öğrenimi algoritmalarının ÜÇA temelli veri artırma ve veri artırma olmaksızın elde edilen sonuçlar karşılaştırılmıştır. Elde edilen sonuçlarda, hassasiyet ve özgüllük değerlerinin artığı, oluşturulan verilerin modellerin olumlu ve olumsuz olayları doğru bir şekilde ayırt etme yeteneklerini geliştirdiği gösterilmiştir. Bulgulara göre GAN tabanlı veri artırma, tüm modelleri farklı derecede güçlendirmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Machine Learning (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 10, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | July 30, 2024 |
Acceptance Date | August 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 EARLY VIEW |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.