Özellikle savunma sanayi ve arama kurtarma amaçlı tasarlanan dronlarda dezavantaj olarak öne çıkan durum; dronların küçük dar geçitlerden geçip iç ortam görüntülemesini yapamamasıdır. Bu durumda küçük bir geçitten geçirilerek yapılması istenen görüntüleme için ekiplerin farklı boyutlarda dronları yanlarında bulundurmaları ve uygulama alanına göre dron seçimi yapmaları gerekecektir. Bu çalışma ile küçük dar geçitlerden geçebilecek, ortam durumuna göre ve hava şartlarına göre geometrisini küçültüp büyütebilecek dört rotorlu, dik kalkış ve iniş yapabilen bir drona, yeni bir kol tasarımı yaparak, sahadaki bazı dezavantajları ortadan kaldırmak amaçlanmaktadır. Gövdeye eklenen kollar uçuş esnasında dairesel hareket yaparak şekil değiştirme işlevini gerçekleştirecektir. Tasarımda oluşacak teknik çelişkiler için TRIZ kullanılmıştır. Çelişkiler Matrisindeki sonuçlara göre gövde ve kol tasarımında iyileştirmeler yapılarak, gövde şekil değiştirebilir hale getirilmiştir. Gövdenin şekil değiştirme kabiliyeti ile akademik çalışmalarda hangi geometrinin hava şartlarına daha iyi sonuç verdiği ve tek dron ile birçok farklı gövde şeklinin dinamik analizlerinin kısa sürede yapılmasına imkân sağlayacağı öngörülmektedir.
The situation that stands out as a disadvantage especially in the drone designed for the defense industry and search and rescue; It is the inability of drone to pass through small narrow passages and perform indoor imaging. In this case, the teams will need to have different sizes of drone with them for the desired imaging to be made through a small passage and they will need to choose drone according to the application area. With this study, it is aimed to eliminate some of the disadvantages in the field by designing a new arm for a quadrotor drone that can pass through small narrow passages, shrink or enlarge its geometry according to the ambient conditions and weather conditions. The arms added to the fuselage will perform the deformation function by making circular movements during the flight. TRIZ was used for the technical contradictions that will occur in the design. According to the results in the Contradictions Matrix, improvements were made in the body and arm design, and the body was made deformable. It is predicted that with the deformation ability of the fuselage, which geometry gives better results in weather conditions in academic studies and will enable dynamic analyzes of many different body shapes with a single drone in a short time.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 16, 2023 |
Publication Date | September 25, 2024 |
Submission Date | November 12, 2022 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 27 Issue: 4 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.