Bilgi ve iletişim teknolojisindeki ilerlemenin gelişmesiyle ve bilgisayar kullanımının çağın önemli bir gerekliliği haline gelmesiyle ticaret kavramının elektronik ortama geçmesi kaçınılmaz hale gelmiştir. Mal ve hizmetlerin satın alınması veya satılması işleminin elektronik ortama taşınması e-ticaret kavramının doğmasına neden olmuştur (Taşlıyan, 2006). Kısa zamanda gelişen internet tabanlı sosyal ağlarla birlikte e-ticaret ön plana çıkmış ve bu da dijital pazarlama kullanımının artmasına yol açmıştır. Tüketicilerin sosyal ağları kullanım sıklıkları, kullanım alışkanlıkları ve ilgi alanlarının belirlenmesi stratejik nokta haline gelmiştir. Bu yoldan hareketle, şirketlerde geleneksel yöntemlere nazaran dijital pazarlama araçlarıyla uzun soluklu bir marka değeri yaratmak adına gerekli çabayı göstermektedir (İslamoğlu, 2008).
Bu araştırmanın amacı, e-ticaret sektöründe kullanılan dijital pazarlama araçlarının şirketlerin marka değerine etkilerini belirlemeye çalışmaktır. Çalışmada, dijital pazarlama araçlarının kullanımının şirketlerin marka değerine etkilerine ilişkin bir araştırma yürütüldüğü için nitel araştırma desenlerinden olgu bilim (fenomoloji) yaklaşımı kullanılacaktır. Araştırma, yüz yüze derinlemesine görüşmeler yoluyla elde edilecek verileri toplamak için birebir mülakatlar, odak grup görüşmesi ve katılımcı gözlem veri toplama tekniklerinin kullanıldığı nitel bir çalışma üzerine temellendirilmiştir. Araştırma kapsamında, Ankara ilinde 6 tüketici ile mülakat ve birebir görüşmeler, e-ticaret sektöründe bulunan bazı şirketlerin dijital pazarlama birimlerinden 5 şirket yetkilisi (uzman) ve 4 üst düzey yetkiliden oluşan 2 ayrı odak grup görüşmesi şeklinde gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular, nitel veri analizinde QDA Miner programı ile analiz edilecektir. Yapılan araştırmada, dijital pazarlama araçlarının marka değerine daha çok olumlu etki ettiği fakat kullanılacak olan dijital pazarlama tekniklerini seçerken ürün veya hizmetin bulunduğu sektöre göre değişkenlik gösterebileceği sonucuna varılmıştır. Yapılan mülakatlardan elde edilen sonuçlar incelendiğinde, marka değeri boyutları olan marka sadakati, marka farkındalığı, marka imajı ve algılanan kalitenin ayrı ayrı ölçümlenmesi ve bu boyutların her ürün veya hizmete göre ayrı ayrı analiz edilmesi sonucuna varılmıştır.
With the development of information and communication technology and the use of computers has become an important necessity of the age, it has become inevitable for the concept of commerce to move to the electronic environment. The transfer of the purchase or sale of goods and services to the electronic environment has led to the emergence of the concept of e-commerce (Tasliyan, 2006). E-commerce has come to the fore with the developing internet-based social networks in a short time and this has led to the increase in the use of digital marketing. Determining the frequency of using social networks, usage habits and interests of consumers has become a strategic point. In this way, companies make the necessary effort to create a long-term brand value with digital marketing tools compared to traditional methods (Islamoglu, 2008).
The purpose of this research is to try to determine the effects of digital marketing tools used in the e-commerce sector on the brand value of companies. In the study, case study and phenomenology approach will be used, which are among the qualitative research patterns, since a research is carried out on the effects of the use of digital marketing tools on the brand value of companies. The research is based on a qualitative study in which one-to-one interviews, focus group interviews and participant observation data collection techniques are used to collect data obtained through face-to-face in-depth interviews. Within the scope of the research, interviews and one-on-one interviews with 6 consumers in Ankara were conducted as 2 separate focus group interviews consisting of 5 company officials (experts) and 4 senior officials from the digital marketing units of some companies in the e-commerce sector. The findings obtained will be analyzed with the QDA Miner program in qualitative data analysis. In the research, it has been concluded that digital marketing tools have a more positive effect on brand value, but the selection of digital marketing techniques to be used may vary depending on the sector where the product or service is located. When the results obtained from the interviews were examined, it was concluded that brand loyalty, brand awareness, brand image and perceived quality were measured separately and these dimensions were analyzed separately for each product or service.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2022 |
Submission Date | September 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 15 Issue: 1 |